MV Agusta Superveloce 800

Voorspellingen over de toekomst van MV Agusta wagen we ons niet aan, maar we willen na jaren van slagen om de arm en lichte achterdocht ten opzichte van de club uit Varese nu toch echt even laten weten dat MV goed bezig is. Het merk duikt duidelijk weer de nichehoek in, daar waar absoluut de kracht ligt van Castiglione en Co. Want bijzondere motorfietsen ontwerpen kunnen ze nog steeds. Dat zagen we tijdens de afgelopen EICMA, waar het merk op de proppen kwam met de Superveloce 800

De Superveloce was de absolute eyecatcher, én verrassing. De CRC-designafdeling lijkt erin te zijn geslaagd fraaie retro GP-invloeden in het nieuwe kuipwerk te boetseren zonder te verzanden in een of andere kleffe remake. De gave asymmetrische 3-in-1-in-3 opzet van het SC-Project uitlaatsysteem is natuurlijk een regelrechte hint naar de oude GP-racers, net als het kleurenpalet en het coole gele ruitje. De leren riem over de tank vinden we dan weer overkill, maar dat is ze verder vergeven. Onderhuids zien we veel terug van de F3 800. Rijwielgedeelte en driepitter zijn vrijwel identiek, al rept MV wel over een aangepaste mapping voor een betere vermogensafgifte. Iedereen die de F3 een beetje kent, weet dat het qua sturen en power (173 kg/148 pk) in ieder geval wel snor zit. Een nieuw TFT-dashboard oogt hoopgevend. Eveneens hoopgevend: MV voorspelt productie in de tweede helft van 2019.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, doet Ducati er vrolijk een schepje bovenop. De nieuwe Panigale V4 (S) is

Kawasaki waterstof

Kawasaki demonstreert motorfiets op waterstof

Enkele dagen geleden heeft Kawasaki op het circuit van Suzuka enkele demonstratierondjes gereden met ‘s werelds eerste motorfiets op waterstof. De ICE (Internal Combustion Engine,