MY21: Benelli Leoncino 800 (Trail)

Een echte verrassing kunnen we ze niet noemen, de grote broertjes van de Benelli Leoncino’s: al op EICMA 2019 werd een 800cc-versie van onder het doek getoverd. Maar nu zijn de Leoncino 800 en Leoncino Trail 800 ook in hun definitieve Euro5-genormeerde vorm gepresenteerd. Beide machines worden geleverd met een vloeistofgekoelde 754cc twin die 76,2 pk presteert bij 9.000 tpm en 68 Nm naar ‘t achterwiel perst bij 6.500 omwentelingen. Het in een trellisframe gelepelde blok krijgt dubbele bovenliggende nokkenassen, twee 43mm gasklephuizen, vier kleppen per cilinder en wordt gekoppeld aan een zesbak (met slipperkoppeling). Afgezien van de dikke 50mm Marzocchi UPSD-vork, vallen meteen de spaakwielen, met radiale Brembo Monoblocs op (320 mm remschijven), evenals de strakke ledverlichting voor- en achteraan.

 class=

De verleidelijke Leoncino 800 Trail-versie doet ‘t dan weer met een hoge dubbelloops uitlaat, een knappe nacelle en zijdelingse nummerplaat, 25 mm extra zadelhoogte (830 ipv 805 mm), 10 mm extra veerweg (140 ipv 130 mm), een groter voorwiel (19- ipv 17-duims) en Pirelli Scorpion Rally STR’s in plaats van de MT60RS’jes op de standaardversie. O ja, en twee surpluskilo’s (217 ipv 215 kg). Prijzen zijn voorlopig niet bekend.

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Voor deze aflevering van de Motorrijder podcast zijn Stefaan en Bart op bezoek bij BMW Motorrad Belux waar gastheer Christian

Is december traditioneel de maand van lijstjes maken en het voorbije jaar netjes afronden, dan kijken we in januari met

Na een gepersonaliseerde Panigale V2 op basis van de Marc Márquez branding komt er op de valreep van 2025 nóg