Nieuwe Honda CB1000 Hornet meteen ook als SP

Honda CB1000 Hornet

Eigenlijk had Honda de Hornet al voor dit jaar beloofd, zodat we deze zomer toch wel een beetje op onze honger bleven zitten. Maar kijk, ook in dit geval wordt geduld beloond want Big Red stelt de CB1000 Hornet nu meteen in een standaard- én een SP-versie voor!

De Hornet is een van die legendarische modelnamen die Honda nieuw leven wou inblazen. Nadat de Japanners de CB750 Hornet (met paralleltwin, dat was toch even schrikken voor de Hornet-puristen die zweren bij een vier-in-lijn) aankondigden, volgden kort daarna de CB500 Hornet (een opgefriste CB500) en de CB1000 Hornet. Die laatste wordt dus een 2025-model waarvoor Honda niet verrassend de viercilinder van de CBR1000RR Fireblade terugtunede en Euro5+ conform maakte.

In de standaardversie van de Hornet zal dat blok 152 pk bij 11.000 toeren in de aanbieding hebben, terwijl het koppel bij 9.000 toeren piekt op 104 Nm. De versnellingsbakverhoudingen zijn verkort om beter aan te sluiten bij het streetfighterkarakter van de Hornet, het blok hangt in een nieuw twin spar frame met trellis subframe.

Honda CB1000 Hornet

Standaard wordt de Hornet afgeveerd door een Showa SFF-BP upside-down vork terwijl Nissin de remmen levert. Rijmodi, motorrem en tractiecontrole zijn aanwezig, het dashboard is de 5” TFT die we kennen van de CB750 en die via Honda RoadSync aan je smartphone gekoppeld kan worden.

Echt scheutig met details over de motor is Honda nog niet, maar we zijn toch al blij dat de Hornet er in 2025 echt zal komen én dat er meteen een SP-versie zal zijn. Die heeft een iets potenter blok (157 pk en 107 Nm) en pronkt met een Öhlins TTX36 schokdemper, Brembo Stylema’s en een quickshifter.

De standaard Hornet komt in Grand Prix Red, Mat Iridium Gray Metallic en Pearl Glare White, de SP zal enkel in Mat Ballistic Black Metal Finish met goudkleurige vork en wielen beschikbaar zijn. De standaard Hornet moet 10.399 euro kosten, voor de SP tel je 12.299 euro neer. In Nederland wordt dat respectievelijk € 11.999,- en € 13.999,-.

Deel

Gerelateerde artikels

Energica Experia

Energica is (bijna) failliet

Elektrische voortstuwing in combinatie met een motorfiets blijkt tot op heden nog steeds geen gelukkig huwelijk. Nadat onlangs al bekend werd dat de verkoopcijfers van

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd