Nieuwe V2 is lichtste Ducati tweecilinder ooit

Ducati V2

In een motorwereld die overspoeld wordt door efficiënte paralleltwins is Ducati natuurlijk aan z’n stand verplicht een eigen koers te blijven varen. En dat doen ze met deze nieuwe generatie 90° V-twin: Ducati’s lichtste ooit, 890cc groot en beschikbaar in een 115 en 120 pk configuratie.

De nieuwe V2 is gehomologeerd volgens de Euro5+ norm, heeft een cilinderinhoud van 890cc, is uitgerust met het IVT (Intake Variable Timing) en weegt 54,5 kg. Dat laatste is wel interessant want daarmee is dit blok 9,4 kg lichter in vergelijking met de Superquadro 955, 5,9 kg ten opzichte van de Testastretta Evoluzione en 5,8 kg vergeleken met de Scrambler Desmodue, om de nog resterende Ducati tweecilinders er maar even bij te pakken.

Ducati V2

Geen desmodromische klepbediening op de nieuwe V2, maar hetzelfde systeem als op de V4 Granturismo (klepveren), wat dan weer voordelen oplevert op het vlak van verbruik en natuurlijk onderhoudsintervallen. De klepspeling hoeft maar eens in de 30.000 km te worden gecontroleerd, om maar iets te noemen.

120 en 115 pk
Ducati heeft gekozen voor twee verschillende configuraties, gekenmerkt door verschillende vermogenswaarden: 115 of 120 pk bij 10.750 tpm. Dat verschil lijkt op papier vrij klein, maar van zodra duidelijk is naar welke modellen dit V2-blok z’n weg zal vinden (dat wordt morgenavond onthuld) zal het waarom daarvan wellicht duidelijker worden.

Ducati V2

De boring en slag (96 x 91,5 mm) levert een boring/slagverhouding op van 1,56. Een tussenmaat ten opzichte van de Testastretta en Superquadro blokken, waarbij dit blok een hoger maximaal vermogen kan leveren dan de Testastretta, met een koppelcurve die gunstiger is voor gebruik op de weg dan de Superquadro, aldus Ducati. Het maximumkoppel komt op 92,1 en 93,3 Nm bij 8.250 tpm.

Ducati V2

De sportievere 120 pk-uitvoering schopt het met race-uitlaat (voor gebruik op het circuit) tot 126 pk bij 10.000 tpm en een piekkoppel van 98 Nm (+5 Nm) bij 8.250 tpm. Nog los van de gewichtsbesparing van 4,5 kg. De 115 pk-versie is dan weer uitgerust met een krachtigere dynamo en ‘versterkte’ drijfstang en vliegwiel voor een soepelere gasrespons bij ontspannen rijden. De overbrengingsverhouding is korter voor de eerste en tweede versnelling om het wegrijden op steile hellingen makkelijker te maken, vooral bij volle bepakking. Dan weet je al welke richting Ducati op wil met beide configuraties.

Variabele timingcontrole
Het IVT systeem (Intake Variable Timing) moet garant staan voor een lineaire koppelafgifte over de hele lijn. Het IVT-systeem varieert de timing van de inlaatklep over een bereik van 52° om zo de beste overlap te creëren op basis van het motortoerental en de gasklepopening.

Ducati V2

Ducati claimt dat 70 % van het maximumkoppel beschikbaar is bij 3.000 tpm en dat tussen 3.500 en 11.000 tpm de koppelwaarde nooit onder de 80 % zakt. Om de prestaties te optimaliseren, hebben de tuimelaars aan inlaatzijde een DLC behandeling (Diamond-Like Carbon) gekregen.

Het 52 mm gasklephuis met sub-throttle injector wordt aangestuurd middels ride-by-wire en schotelt de rijder vier verschillende Powermodes voor. Net als op de nieuwe Panigale V4 kan de versnellingsbak worden uitgerust met het optionele Ducati Quick Shift (DQS) 2.0.

Ducati V2

Die tweede generatie DQS maakt gebruik van een versnellingssensor en dus niet meer de externe microschakelaars bij het pedaal. Dit voor een directer gevoel, kleinere slag en het gemakkelijker vinden van de neutraalstand. De slipperkoppeling is afgeleid van de meest recente versie uit de Testastretta 11°.

Belangrijkste gegevens van de V2
• 890cc 90° V-twin
• 54,5 kg• Kettingaangedreven dubbele bovenliggende nokkenas, IVT variabele inlaatkleptiming, 4 kleppen per cilinder. 38,2 mm inlaatkleppen met holle steel, 30,5 mm uitlaatkleppen
• Boring x slag 96 x 61,5 mm
• Compressieverhouding 13,1:1
• Maximumvermogen 120 pk bij 10.750 tpm (126 pk met race-uitlaat en maximumkoppel 93,3 Nm bij 8.250 tpm)
• Versie met krachtigere dynamo en verkorte overbrengingsverhoudingen voor de eerste twee versnellingen, maximaal vermogen 115,6 pk bij 10.750 tpm en maximaal koppel van 92,1 Nm bij 8.250 tpm
• Aluminium cilindervoering
• Euro 5+
• Meerplaten natte koppeling, servo gestuurd en met antihopfunctie
• Semi-droog carter met drukpomp en spoelpomp
• Vermogenstoevoer met gasklephuis met 52 mm diameter
• Versnellingsbak met 6 versnellingen en de optie om de Ducati Quick Shift (DQS) 2.0 te monteren
• Olie verversen bij 15.000 km
• Controle en eventuele klepspelingafstelling gepland bij 30.000 km

Ducati V2

Deel

Gerelateerde artikels

RGNT Turbo

RGNT stelt Turbo voor

Het Zweedse RGNT, dat eerder al met de elektrische Scrambler en Classic kwam en een kleine twee jaar geleden een snelheidsrecord op ijs vestigde, stelt

Aprilia Tuono 660 Factory

Aprilia Tuono 660 Factory

De naakte Tuono 660 volgt hetzelfde spoor als z’n gekuipte RS 660 broer, met Euro5+ gehomologeerd blok, iets meer vermogen en ook hier uiteraard een

Indian Scout Sixty

Indian: terugkeer van de Scout Sixty

Een week na de Eicma (waar Indian afwezig bleef) heeft de Amerikaanse fabrikant zijn 2025-nieuws dan toch gedeeld. De Scout Sixty maakt zijn comeback aan