Noodstop

Rijtips

Iedereen zal het ermee eens zijn dat een noodstop goed in de vingers hebben geen overbodige luxe is, dus hier gaan we. Maak een poortje door twee kegels (of met zand gevulde flesjes) naast elkaar te zetten met een meter ruimte ertussen. Bedoeling is dat je aan komt rijden met 50 km/u en zo snel mogelijk stilstaat. Dit is geen rijexamen dus maak het jezelf gemakkelijk en rijd aan in derde versnelling – dan is de motor wat stabieler -, ga door het poortje en begin dan pas rustig aan de remfase.

Het is uiteraard wel de bedoeling dat je remafstand zo kort mogelijk wordt, je kan je evolutie meten door na elke noodstop een kegeltje te zetten waar je het laatst geremd hebt. Bouw de oefening stelselmatig op, je wil niet bij de eerste poging tegen de grond gaan. ABS kan je uiteraard helpen, maar het blijft toch de bedoeling om stil te staan zonder. ABS verlengt namelijk de remweg omdat het systeem een fractie de remmen lost.

Rijd aan met 50 km/u, kijk goed voor je op horizonhoogte. Van zodra je door het poortje bent, ontkoppel je en tegelijkertijd rem je 80 % voor- en 20 % achteraan. Het remmen zelf doe je opbouwend; een beetje zoals met de hand een citroen uitperst, eerst zacht knijpen om vervolgens hard knijpend te eindigen. De clou van dit verhaal is dat je geen bruuske handelingen uitvoert, je wil net vermijden dat je in paniek in een abrupte beweging alles dichtknijpt.

Daarom is het ook belangrijk om op horizonhoogte te kijken en niet naar de grond, zo behoud je controle en evenwicht. Waarom sturen we meer remkracht naar de voor- dan de achterrem? Door het gas dicht te draaien, verplaats je het gewicht van de motor naar de voorkant; het is de wrijving van de band op de ondergrond die de motor doet vertragen en stilstaan. Hoe meer gewicht op de voorkant, hoe meer wrijving en hoe sneller je stilstaat.

Uitvergroot gesteld ga je richting een stoppie waarbij het achterwiel amper contact heeft met het asfalt, vandaar dat het achterwiel gaat slippen (waardoor je remweg verlengt) als je te hard de achterrem erbij neemt. Die 20 % achterrem biedt amper vertraging, maar doet wel iets belangrijks: het geheel stabiliseren.

Deel

Gerelateerde artikels

Rijtips

Defensief rijden

Defensief motorrijden heeft alles te maken met perceptie. Ook al ben je een doorwinterde en geoefende rijder, de kunst is om constant na te denken

Rijtips

BRAVOK

Een klassiekertje voordat we de motor weer van stal halen en er opnieuw vol invliegen: een check van je motorfiets. Die kan je makkelijk afvinken

Rijtips

Winterstalling

Nu Koning Winter weer de kop opsteekt, kiezen heel wat motorrijders ervoor om de motor op stal te houden; het uitgelezen moment om ‘m een