Norton opnieuw sterk maken, dat is wat eigenaar TVS Motor Company uit India wil doen. Met een injectie van 200 miljoen pond wordt er nu gewerkt aan het vergroten van het dealernetwerk en zes nieuwe modellen, te beginnen met de Manx R.
Een heropleving of (de zoveelste) wedergeboorte, dat moet die investering teweegbrengen voor het oer-Britse Norton. De vaandeldrager voor dat hele gebeuren is deze Manx R, een volledig nieuw ontwikkelde moderne superbike. De machine ziet er zeer strak uit, maar lijkt een paar details te missen in het licht van de huidige innovaties. Zo zien we geen grote spoilers, winglets of een in het oog springend kleurenpalet. Nee, de Manx R lijkt van een leeg canvas ontworpen te zijn. Precies het idee van de designafdeling, die zegt rust en eenvoud belangrijker te vinden dan designtrucjes.
De nieuw ontworpen 1.200cc V4 is geen kattenpis. Deze produceert namelijk 206 pk bij 11.500 tpm en 130 Nm bij 9.000 tpm. Met een gewicht van 204 kg (we vermoeden rijklaar) zou dat uitkomen op een puike vermogens-gewichtsverhouding van net iets meer dan één pk per kg. Fraai is het uit één stuk gegoten frame, dat niet alleen maar ontworpen is voor snelle rondetijden maar juist onder normale (straat)omstandigheden moet excelleren, ‘door een optimale balans tussen stijfheid en gecontroleerde flex te bieden’. Mooie woorden van de marketeers.
Voor de volledig instelbare vering klopt Norton aan bij het Italiaanse Marzocchi. Dat zijn overigens semiactieve veerelementen, die met hulp van sensoren de in- en uitgaande demping voor en achter aanpassen. Dat systeem is overigens ook gekoppeld aan de rijmodi, waardoor je dus op voorhand kan selecteren of je meer of minder comfort wil.
Wat betreft elektronica is de motor voorzien van een zesassige IMU en ride-by-wire waardoor er vijf rijmodi (Rain, Road, Sport en twee persoonlijk in te richten modi), instelbare hellingshoekgevoelige tractiecontrole, wheeliecontrole, slipcontrole, bochten-ABS, quickshifter, launch control, Hill Start Support en een systeem dat Slope Dependent Control wordt genoemd. Dat alles is aan te sturen via een 8” TFT-touchscreen met connectiviteit en een module om je GoPro mee aan te sturen. Onderhuids zit verder een gps waarmee je live kan zien waar je motor is, iets wat ook geïntegreerd is in het antidiefstalsysteem. Ook voor de remmen ging Norton shoppen in Italië en wel bij Brembo. We zien de nieuwste radiaal gemonteerde Hypure vierzuigerremklauwen. Minder mainstream zijn de 17 inch carbon BST wielen, geschoeid met Pirelli Diablo Supercorsa V4SP rubber.
De Manx R is de eerste van een serie nieuwe Nortons. In het persbericht wordt er gesproken over zes nieuwe modellen, maar op de site kunnen we nu slechts informatie vinden over een viertal motoren. Wellicht dat er in een later stadium nog twee modellen bijkomen naast deze Manx R superbike, de Manx naked en de Atlas en Atlas GT hoogpoters. Houden we in de gaten, evenals dat statement over een groter dealernetwerk binnen Europa. Dan weten we hopelijk ook meteen iets meer over de prijs die voor deze superbike gevraagd gaat worden, wat post-Brexit niet mals zal zijn.