Ook Yamaha komt met een automaat: Y-AMT

Yamaha Y-AMT

Nadat BMW en KTM onlangs automatische versnellingsbakken aankondigden, komt nu ook Yamaha met de Y-AMT: de Yamaha Automated Manual Transmission, een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak.

Y-AMT biedt de keuze uit manuele of volautomatische transmissie met twee modi – al moet je dat ‘manueel’ wel erg letterlijk nemen: op toekomstige Y-AMT modellen zullen enkel flippers zitten en geen schakelpedaaltje meer – zoals dat nog wel het geval is bij Honda, BMW en KTM. In elk geval heb je dus de keuze uit MT (manueel) of AT (volautomatisch).

Yamaha Y-AMT

Schakelen doe je in MT met je wijsvinger en duim, via twee flippers (+ en -). Voor meer controle bij sportiever rijden kan de plusflippers ook worden uitgetrokken om op te schakelen en ingedrukt worden om terug te schakelen, dat gebeurt met de wijsvinger zodat je duim aan het stuur kan blijven. In AT kan je kiezen uit twee standen: D en de sportievere D+, die zich laten overrulen door de flippers mocht je toch manueel willen schakelen.

Yamaha Y-AMT

In tegenstelling tot het hydraulisch bediende YCC-S (Yamaha Chip Controlled Shift, dat bijna twintig jaar geleden op de FJR1300 geïntroduceerd werd), maakt Y-AMT gebruik van twee elektromotoren om de functies over te nemen die traditioneel door de linkerhand en linkervoet van de motorrijder worden uitgevoerd. Het rank gebouwde systeem weegt 2,8 kg.

Yamaha’s Y-AMT onderscheidt zich naar eigen zeggen door een sportievere insteek, ‘waar vergelijkbare transmissies bij andere merken eerder gericht zijn op comfortabel toeren’. Horen we daar een stel Oostenrijkers “Ha, dat zullen we nog weleens zien!” toeteren?

Het is nog niet duidelijk wanneer Yamaha de eerste Y-AMT zal modellen voorstellen, al zullen ze gezien de nakende lancering van de BMW en KTM systemen vermoedelijk niet al te lang op zich laten wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Guerrilla 450

Nieuw: Royal Enfield Guerrilla 450!

Royal Enfield presenteert met gepaste trots een coole nieuwe roadster: de Guerrilla 450. Wij mochten er al uitgebreid mee aan de rol in Barcelona, maar