Rijden én vliegen op de Lazareth LMV 496

Zegt de naam Ludovic Lazareth u nog iets? Die befaamde Franse custom auto/motor-bouwer deed wereldwijd kinnebakken openvallen toen hij een tijd geleden met een hyperexclusieve, Maserati V8-aangedreven, 470 pk sterke LM 847 op de proppen kwam.

Maar straf kan altijd straffer. En dus dook Ludovic opnieuw achter zijn tekentafel, wreef hij zich de schellen hesp van z’n handen en kwam hij met de LMV496 op de proppen: de LMV ofte “La moto volante” is de allereerste motorfiets die zowel op de weg kan rijden en – voor het geval gele hesjes het tankstation alweer bezetten – ook door de lucht over elk obstakel heen kan vliegen. Klinkt als klinkklare nonsens of toekomstmuziek, maar is in dezen wel degelijk realiteit.

De LMV 496 is een onwaarschijnlijk stoer ogende elektrische motorfiets geworden met pendelasophanging voor z’n dubbele voor- en achterwielen, die stuk voor stuk uitgerust zijn met geïntegreerde JetCat-straalturbines (op kerosine) in hun wielnaven – samen goed voor 1.300 pk en 2.800 Nm. De LMV weegt desondanks slechts 150 kg en genereert ongeveer 240 kg aan stuwkracht (55 kg per wiel) in vluchtmodus. Al is ‘vlucht’ misschien veel gezegd: voorlopig heeft Lazareth de motor enkel ‘al hoverend’ getest, vastgemaakt aan kabels en met een maximale vlieghoogte van een meter. Dus alvorens je fluitend over de file heen kan vliegen, is er nog wel wat werk aan de winkel.

Ach, rijden lukt in tussentijd wel: volgens de Fransozen converteer je hun machine in een minuut van vlieg- naar rijmodus (en omgekeerd), waarna de Moto Volante het ongeveer 100 kilometer op z’n batterijlading uitzingt. Als je toevallig een half miljoen euro op overschot hebt, dan toch…

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati We Ride As One

Warmdraaien voor World Ducati Week

Op zaterdag 4 mei heeft wereldwijd opnieuw het We Ride As One-event plaats, waarmee Ducati-rijders alvast warmdraaien voor de jaarlijkse World Ducati Week. Die gaat

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s