Royal Enfield Bullet 350 terug van weggeweest

Mocht de naam Enfield Bullet je niks zeggen, dan heb je sinds 1932 ergens onder een steen geleefd, want het moet sinds dat gezegende jaar zo’n beetje de langst lopende modelnaam zijn geweest in de hele motorgeschiedenis. De Bullet heeft dan ook wereldwijd een hele schare fans die sinds een tijdje op hun honger zaten. Maar kijk, de Bullet keert dus terug, met hetzelfde J-Platform motorblok waarmee Royal Enfield ook z’n andere 350’s aanvuurt (Classic, Meteor, HNTR) en samen met de schare 400’s en 650’s volgens de Indiërs koploper is in het segment van middelgrote motorfietsen van 250/750cc.


Het J-Platform motorblok is een 349cc luchtgekoelde ééncilinder motor met brandstofinjectie. Goed voor een niet al te indrukwekkende 20,2 pk bij 6.100 toeren en 27 Nm koppel bij 4.000 o.p.m. Met een primaire balansas om trillingen tegen te gaan en een geoptimaliseerde 5-versnellingsbak moet motorisch comfort gegaranderd blijken. De 41 mm voorvork en twin shock (wat anders?) op deze neo-klassieker moet samen met het solo-zadel instaan voor het algemene rijcomfort.

Waar alle eerdergenoemde 350’s dus over hetzelfde J-Platform blok beschikken, krijgen ze wel allen een specifiek frame en bijhorende geometrie mee. Zo ook de Bullet, al zijn de waarden daarover nog niet bekend. In het voorwiel is een enkele schijfrem van 300 mm gemonteerd en de achterkant beschikt over een schijfrem van 270 mm, ondersteund door ABS, die we ook al kennen van ondermeer de HNTR.

Voor Europa komen er twee verschillende edities, namelijk de Bullet Standard in black en maroon kleurstelling,  afgewerkt met elegante hand gepinstripete tanks en onderdelen in combinatie met chromen en gouden badges. De Bullet Black Gold, is een premium variant met een combinatie van een mat- en glanzend zwarte tank, koper- en goudkleurige 3D badge, koperkleurige pinstriping en zwart motorblok. Beide edities krijgen dezelfde 13 liter tank en de traditionele Royal Enfield ‘casquette’ met een nieuwe koplamp, evenals de kenmerkende ‘tijgerogen’ knipperlichten, een knipoog naar de Royal Enfield motorfietsen sinds 1954. Meer eigentijdse zijn het nieuwe digitale-slash-analoge dashboard met een LCD-informatiepaneel en een USB-oplaadpunt onder het stuur


De Bullet 350 kan opgesmukt worden met 28 originele accessoires, waarvan 9 speciaal voor de Bullet zijn ontworpen en ontwikkeld. Het gaat om touring of lagere zadels en een hoger touringstuur. Daarnaast zijn er ook bijpassende motoruitrustingen beschikbaar, met helmen en kleding die perfect zijn afgestemd op de kleurstellingen van de Bullet. En daarmee is de kogel wat betreft dit nieuwsbericht intussen helemaal door de kerk.

Deel

Gerelateerde artikels

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

QJ SRT 700 X Touring

MotoMondo introduceert QJMOTOR

Vanaf mei zal MotoMondo, importeur van onder meer Royal Enfield, Moto Morini en Mash, het merk QJMOTOR introduceren op de Beneluxmarkt. De fabrikant is bij