Scramblen voor échte venten (en vrouwen): Moto Morini Super Scrambler

Waar we heden ten dage vaak hippe vogels aantreffen met meer baard op de kin dan in de keel, mikt Moto Morini met z’n Super Scrambler onverdroten op een publiek dat ook de nodige plukken haar op bast en in andere spelonken vertoont. Hun zelfverklaarde opperscrambler heeft z’n naam op ‘t eerste zicht alvast niet gestolen. In het vooronder huist namelijk een beest: de Bialbero 1200 CorsaCorta. Een moddervette, vloeistofgekoelde V2 met 1.187 cc, die 116 pk (bij 8.000 tpm) en 108 Nm (bij 7.000 tpm) richting achterwiel pompt en ‘en passant’ nog even een flinke brul uit de dubbele eindpijp jaagt. Scramblen op z’n best, quoi. 

Het blok moet trouwens de gouden middenweg tussen traditionele Italiaanse motoren en innovatieve ideeën representeren. Zo zit er tien procent silicone in de aluminium cilinderkoppen verwerkt, zorgt de 87°-hoek tussen beide cilinders voor een perfecte balans (waardoor Moto Morini geen balansassen nodig had, en het blok hogere toeren aankan), en zorgt de enorme boring van 107 mm ervoor dat het merk grotere kleppen kon implementeren. Dat laatste vereenvoudigt de lediging van de cilinders op hoge toerentallen, waardoor het blok dus presteert waar andere dikke twins ‘t laten afweten. En dat alles binnen een bescheiden rijklaargewicht van 202 kilogram. Eh, vet! 

Het stalen trellisframe steunt vooraan op een volledig instelbare 46 mm UPSD-vork (120 mm veerweg) en een eveneens volledig instelbare monoshock met progressieve link (110 mm veerweg). Waar Brembo zowel voor- als achteraan instaat voor het betere remwerk (dubbele 320mm schijven met radiale vierzuiger remklauwen voor, enkele 220 mm schijf met tweezuiger achter), zorgt  Pirelli voor rubber (Scorpion Rally STR) om de tubeless velgen. Voorlopig enkel in pikzwarte livrei gespot, wat al meer is dan we over prijzen en productiedata kwijt kunnen.

Deel

Gerelateerde artikels