Suzuki Katana (1982)

Sam is een industrieel ontwerper die zijn expertise vooral heeft in de ontwikkeling van materialen voor topsporters. Daarnaast is hij zelf ook een fervent sporter met een voorliefde voor triatlons. Snelheid, techniek en design zitten duidelijk in Sam zijn DNA verweven. Drie eigenschappen die ook naadloos passen in het DNA van de Katana.
A match made in heaven…

Geschreven door Peter Naessens                                   Foto’s Peter Naessens

Naam: Sam Ratajczak
Bouwjaar: 1969
Beroep: industrieel ontwerper en productdesigner

Oorsprong motorliefde:
“Heel lang geleden ging ik met mijn vader naar het Autosalon in de Heizel, dat moet rond eind de jaren 70 zijn geweest. Daar verzamelde ik alle folders van de racemotoren en vervolgens knipte ik de foto’s uit en plakte die aan de muur. Wat later raakte ik in de ban van de café racer-scene in Engeland. Ik kocht de Engelstalige boekjes en las ze van cover tot cover. Mijn eerste motor kocht in 1990, een Honda CX500. Het was niet echt een mooie motor, maar het blok en de cardan vond ik wel prachtig. Na de CX500 kocht ik een jaar later een Suzuki Katana. Daar reed ik redelijk wat kilometers mee en ook een flink aantal circuitdagen. In ‘92 had ik het plan om naar een Katana-treffen in Berlijn te gaan. Ik stuurde toen een brief naar Motorrijder met een annonce of er geen mensen zin hadden mee te rijden naar het treffen. Er was toen helaas slechts één iemand op afgekomen, maar ik kreeg toen wel de prijs voor verste deelnemer. Na verloop van tijd was de Katana een beetje aan het einde van zijn Latijn en wou ik overschakelen op een meer racegericht model. De opvolger is dan een Kawasaki ZXR750 van ‘93 geworden. Daar heb ik ook veel circuitdagen mee gedaan. Die motor lag me enorm, alles klikte wanneer ik ermee reed. Tot op een dag het blok vastliep en ik hem heb achtergelaten bij mijn dealer.”

Motor: Suzuki Katana
Bouwjaar: 1982

Speciaal:
“Het is een ontwerp van het Duitse ontwerpbureau Target Design onder leiding van  ex-BMW Styling Chief Hans Muth. Traditioneel werden Japanse motoren ontworpen in Japan, maar voor de Katana wilden ze een nieuw, fris en Europeser ontwerp. Het resultaat was een motor die niet door iedereen gesmaakt werd. Maar als je ervan houdt, dan vind je hem echt geweldig. Het was toen een extreme sportmotor, rauw en puur, met als basis een GS1100. Het prototype vond ik wel iets mooier dan het productiemodel en dan vooral het zadel. In Japan heeft hij een hele fanatieke aanhang, maar in België zie je ze niet zoveel.”

Verhaal:
“Ik maak in mijn jeugd vele modelbouwvliegtuigjes. Toen er in ‘82 een nieuwe catalogus verscheen met daarop de Katana op de cover, was ik direct verkocht. In al die jaren is mijn liefde voor het design nog niet afgezwakt. Dit is mijn tweede Katana. Ik zag op een bepaalde dag een annonce in de koopjeskrant met deze motor voor 15.000 Belgische frank. Hij stond echter in een heel slechte staat. Ik heb er een geruime tijd zo mee gereden, had hem enkel een beetje opgelapt. Ik was die tijd meer met triatlon bezig en minder met motorrijden, maar het plan was wel hem ooit eens in orde te zetten. Twee jaar geleden ben ik er dan toch aan begonnen. Eerst met alle originele onderdelen te zoeken die stuk waren. Vervolgens heb ik de carburatoren laten reviseren en alles laten afstellen. De achtervering is nieuw en ik stak er ook de originele uitlaten op. Die zijn geëmailleerd en blijkbaar vrij kostbaar en zeldzaam. Ik wil enkel nog originele richtingsaanwijzers vinden.”

Andere motoren:
Triumph Daytona 675

Gespot:
Wij spotten een Merckx-koersfiets waar Sam het ontwerp van deed.

Deel

Gerelateerde artikels

De Glemseck NineT

Sultans of Sprint, de oplettende lezer zal die titel vaker langs hebben zien komen. We hebben het over de populaire sprintserie waarbij zelfbouwartiesten op –

Sultan of Sprint

Ziehier een van de meest extravagante zelfbouwcreaties van de laatste tijd, de Sakura. Lang en laag was het credo bij de ontwikkeling van dit sprintkanon

Automoto L4S 125 (1959)

Alexandre werkt als verkoper bij een BMW-dealer. BMW dat nota bene toch één van de voorlopers is als het op technologische hoogstandjes aankomt. Technologische hoogstandjes