Suzuki RGV250 (1995)

Curd is naar eigen zeggen ‘maar een simpel mens’. Dát willen we ten stelligste ontkennen, maar hij heeft wel een punt: niet alles in het leven hoeft nodeloos ingewikkeld te zijn. Een fikse trap op de kickstarter, een krijsend blok, die typische geur en blauwe rook: meer heeft een mens niet nodig, toch?

Geschreven door Peter Naessens                                   Foto’s Peter Naessens

Naam: Curd Verbanck
Bouwjaar: 1963
Beroep: Werknemer bij Binnenlandse Zaken

Oorsprong motorliefde:
“Mijn ouders hadden vroeger een garage. Ik ben dus letterlijk tussen de auto’s en de techniek opgegroeid. Mijn broer koerste met de jetski en was zelfs Belgisch kampioen. Dat mijn interesse uitging naar iets waar een motorblok in hing, was dus logisch. Op mijn twaalfde reed ik al met zelf in elkaar geknutselde brommers rond in de tuin van mijn grootmoeder. Mijn oom was schroothandelaar, ik haalde mijn onderdelen bij hem. Op mijn zestiende kocht in een Zundapp 50cc, op mijn achttiende groeide ik door naar een Yamaha DT125. Daarna volgde nog een hele resem tweetakt tweewielers, dit keer wel allemaal Suzuki’s. Ik had onder andere een GT500, een RG500, een RG250 en een RGV250. Ik heb met elk van die motoren veel kilometers afgelegd, vooral woon-werkverkeer en daguitstapjes. Mijn andere RGV heeft inmiddels al meer dan 100.000 km op de teller, weliswaar met de nodige revisies… Een jaar of vijftien geleden begon ik ook op circuit te rijden met de RGV, dat doe ik nog steeds. Ik vind het fantastisch om in alle veiligheid je eigen limieten te kunnen verleggen, ik ben echt gebeten door de circuitmicrobe.”

Motor: Suzuki RGV250
Bouwjaar: 1995

Speciaal:
“De RGV 250 was een racereplica gebaseerd op de 250cc GP-motoren van eind jaren 80. Het is een bom van een motor. De pk/gewichtsverhouding is echt ideaal en het is een waar plezier om ermee te rijden – natuurlijk ook dankzij het motorkarakter van de tweetakt krachtbron. Ze worden steeds zeldzamer, zeker als je op zoek bent naar eentje in goeie staat waar niet mee geracet werd. Deze is 100% origineel, tot het kleinste boutje toe. Het meegeleverde sleutelsetje zit zelfs nog steeds mooi opgeborgen onder het duozadel. Buiten het verplichte onderhoud en nieuwe bandjes is hij nog in exact dezelfde staat als toen hij bij de dealer vertrok. Alleen heeft hij nu 7.000 km achter de kiezen.”

Verhaal:
“Ik kocht hem een jaar of 10 jaar geleden. Ik had een zoekertje geplaatst in de Koopjeskrant, dat ik een RGV zocht. Ik kreeg uiteindelijk reactie van iemand uit Leuven, dus ik daarheen. De motor stond al lang stil, de banden waren volledig verstorven. Maar met amper 5.000 km op de teller kon ik hem echt niet laten staan. Ik rijd er niet zo veel mee, omdat hij volledig origineel is en in zo’n mooie staat is. Als ik op een RGV wil rijden, dan neem ik mijn oud werkpaardje.”

Andere motoren:
Aprilia RS 250 (2 stuks)
Suzuki RGV250 (2 stuks)

Gespot:
Wij spotten in de woonkamer tientallen oude analoge fototoestellen, een verzameling van Curds vader. Als fotograaf waren wij natuurlijk meteen verkocht…

Deel

Gerelateerde artikels

De Glemseck NineT

Sultans of Sprint, de oplettende lezer zal die titel vaker langs hebben zien komen. We hebben het over de populaire sprintserie waarbij zelfbouwartiesten op –

Sultan of Sprint

Ziehier een van de meest extravagante zelfbouwcreaties van de laatste tijd, de Sakura. Lang en laag was het credo bij de ontwikkeling van dit sprintkanon

Automoto L4S 125 (1959)

Alexandre werkt als verkoper bij een BMW-dealer. BMW dat nota bene toch één van de voorlopers is als het op technologische hoogstandjes aankomt. Technologische hoogstandjes