Swingarm

Met de Motorbeurs Utrecht februari volgend jaar als doel om de Fireblade te laten shinen in showroomconditie, is er nog wel wat werk aan de winkel. Maar zoals dat gaat in diezelfde winkel is het er nogal druk en is de arme Blade iedere keer kind van de rekening. Hoogste tijd weer dus voor wat actie.

Geschreven door Randy van der Wal     Foto’s Randy van der Wal

Project Blade is typisch zo’n ‘morgen, ja morgen ga ik er echt achteraan’-dingetje. Neem nu het setje wielen dat al een maand of vier op m’n zolder ligt voor een retourtje spuiter, maar dat dus om God mag weten welke reden vooral stof ligt te happen. En dan loop ik er dus dagelijks langs. Afijn, de vaart der volkeren, je kent het wel. Toch werd het weer eens tijd de handen vies te maken, vooral met dank aan mijn dappere steun en toeverlaat in dit project Eric Krijgsman, die bij een toevallige passage bij Domburg motoren (Nieuwkoop) tegen een best fraaie gebruikte swingarm van een ‘93 Fireblade aanliep. De huidige is aangetast door – naar wij vermoeden – accuzuur en daar valt geen chocola meer van te maken. Ja, je kan gaan polijsten, maar dat willen we niet. De jaren 90 liggen immers alweer even achter ons. Nee, dan ziet deze er een stuk beter uit, bovendien wist koopman Krijgsman meteen een subframe los te peuteren. Het was ‘m namelijk opgevallen dat het originele subframe – ontdaan van kuipwerk – aardig onder een hoek stond. Ook hier dus een fraaier gebruikt exemplaar. Kosten van al dit dure Japanse aluminium? Honderd euro. Kijk, dat is leuk shoppen.

 

 

Buurman stand-by
Met swingarm en subframe in de aanslag leek het ons meteen een goed moment de schokdemper (gereviseerd door HK-suspension) weer te monteren en de achterrem te reviseren. We zijn nu toch bezig in die hoek, nietwaar? Demontage van een swingarm is geen hogere wiskunde, het is vooral kwestie van het juiste gereedschap en een goede hefbrug, dat werk een stuk aangenamer. Zaken waar ik zelf niet over beschik, maar Krijgsman gelukkig wel. Met de swingarm eruit en het subframe eraf hebben we meteen mooi de ruimte om de achterkant van het blok goed te reinigen. Het is een beetje als de achterzijde van de maan, dit deel zie je nooit. Stiekem klontert er aardig wat kettingvet en vuil samen in die hoek. Het voorste tandwiel verwijderen we ook vast, er komt toch een nieuwe kettingset op bij montage van het (gespoten) achterwiel.
Swingarm en de remklauw-bracket gaan in de schoonmaakbak en komen er nagenoeg weer als nieuw uit. Het subframe kan erop. Kwestie van 4 bouten en klaar, het enige lastige is goed de juiste plek onthouden van de bedrading van de ECU, anders kan je achteraf de boel weer demonteren omdat je eigenlijk ergens achter het frame langs had gemoeten. De swingarmlagers ogen en voelen nog goed, de as zelf polijsten we met een borstel (op de elektrische schroevendraaier) voor we ‘m invetten en in de swingarm schuiven. Een swingarm voor het gat plaatsen is in je eentje een hoop gepiel, dus zorg dat je buurman stand-by staat.
Met swingarm vastgedraaid op het juiste moment en het subframe op z’n plek, gaan we over tot de montage van de schokdemper. Eerst maken we ook hier alle bouten van het linksysteem goed schoon en vetten deze in met waterproof vet. Let bij de ‘triangel’ van de link goed op dat je deze juist positioneert, het is namelijk geen exacte driehoek. Zet je het verkeerde gat voor het boutgat van de schokdemper, dan heb je zomaar een rijhoogte die van gaan kant meer klopt en een motor die niet meer stuurt. Je zal niet de eerste zijn. Montage is vervolgens redelijk eenvoudig. Kwestie van bouten vastdraaien op het juiste moment. Raadplaag voor dit soort dingen altijd een Haynes werkplaatshandboek of een dealer.

Remrevisie
Met de boel weer op z’n plek pakken we ook de achterrem aan. We halen de klauw los van de leiding en demonteren deze op de werkbank. Met een haakje verwijderen we de twee rubberen afdichtringen en kan de zuiger uit z’n behuizing. Jarenlange blootstelling aan stof en remvloeistof hebben iets hun sporen achtergelaten, maar de bus ziet er nog goed uit. Schoonmaken en vervolgens polijsten met lichte chroompoets doet ‘m weer blinken als ware het 1993. Ook de klauw zelf krijgt een stevig poetsbeurt en dan kan de boel weer in elkaar. Het revisiesetje van TourMax (€ 29,95) bevat al de rubbers die we nodig hebben, van afdichtringen tot het dopje op de aftapnippel. Om de boel goed af te ronden voorzien we de klauw van een setje verse SBS sinterblokken (€ 39,95) en monteren we de klauw weer op de schone bracket. Klaar is Kees. Nu is het een kwestie van de wielen naar de spuiter. Wordt vervolgd, echt!

 

In ‘Project Fireblade’ restaureren we een gebruikte 1993 Fireblade weer in volle glorie tot originele staat.

  • Km-stand: 20.990 km

  • Aanpassingen: K&N luchtfilter

  • Gedaan: RDW-keuring, kenteken (€ 104,00 + € 40,00), veringrevisie voor en achter (€ 501,08), K&N-luchtfilter (gratis), remrevisie achter (€ 29,95), remblokken achter (€ 39,95), montage nieuw (gebruikt) subframe + swingarm (€ 100,-)

  • To do: Kuipwerk herstellen, remrevisie voor, ketting + tandwielen, spuiten wielen/uitlaat

Deel

Gerelateerde artikels

Op z’n pootjes!

Na de good old FireBlade vrijwel in z’n geheel gestript te hebben, krijgt de opbouw nu weer serieus vorm. Met de wielen en het uitlaatsysteem

Verse lak

Na de good old FireBlade vrijwel in z’n geheel gestript te hebben, gaan we langzaam weer over tot het opbouwen. Met de ‘nieuwe’ swingarm en

Veringrevisie

Na in de vorige aflevering de Fireblade te hebben gestript van kuipwerk, tank en de nodige losse/beschadigde onderdelen, is het tijd voor de eerste grote