Technische keuring motoren: Veel vragen, geen antwoorden

De kogel is wat onverwacht dan toch nog door de kerk gegaan. Vanaf 1 januari 2022 komt er een technische keuring voor motorfietsen, opgelegd vanuit Europa na een omzeggens typisch Belgische toestand. Maar hoe zit de vork exact aan de steel? Dat probeerden we uit te zoeken.

Vanaf januari moeten we dus naar de motorkeuring met onze motoren, trikes, zijspannen en quads. Althans, als je die wil verkopen of nadat je een ongeval hebt gehad. Wie dus een nieuwe motor koopt of reeds een motor heeft zal dus niet, we herhalen, NIET, zoals met de auto periodiek elk jaar naar de keuring moeten. De keuring zou ook goedkoper moeten worden dan die van de auto’s, ze zou dus minder dan 60 euro kosten. Volgens de Vlaamse regering kadert deze beslissing in het ‘Go for zero’-plan dat de ambitie koestert om tegen 2050 nul verkeersdoden te moeten tellen. Een handigheidje natuurlijk, want de motorkeuring is er – kort door de bocht – gekomen nadat er vanuit Europa een vraag kwam welke deelstaten zich wilden engageren tot een motorfietskeuring, met een deadline erbovenop wanneer er een ‘ja’ of ‘nee’ werd verwacht. Omdat ons land, typisch, gewoon helemaal niet antwoordde, ging Europa uit van ‘zwijgen is toestemmen’, waarbij we dus zonder het expliciet te willen toch een keuring moeten voorzien. En wel tegen 1 januari 2022. Half augustus, een slordige vier maand voor het hele systeem in werking moet treden, was er plots een communiqué van de Vlaamse overheid dat de keuring er komt.

Vragen maar geen antwoorden

Voorlopig zijn er daarbij meer vragen dan antwoorden. Wij contacteerden het bevoegde kabinet van Minister Lydia Peeters (Open VLD) met de vraag naar meer details over hoe de keuring eruit zal zien en … wachten vooralsnog nog steeds op een antwoord. Kwestie van uitgezette lijnen consequent te volgen, nemen we aan. Mochten we het kabinet alsnog aan de lijn krijgen, dan houden we jullie uiteraard op de hoogte.

Praktisch

Dat we naar een erkend keuringscentrum zullen moeten is duidelijk. De motorfietsdealers stonden niet te springen om een keuringscentrum te worden – met bijhorende investeringen, opleidingen en extra personeel – zoals dat wel al jaren in Nederland werkt. Volgens het communiqué van de Vlaamse overheid zullen de keuringscentra voldoende middelen krijgen om een motorkeuring te organiseren. Een aantal keuringscentra heeft overigens al jaren ruimte om zo’n ‘motorfiets keuringsstation’ in te richten, maar voorlopig komen de meesten bij gebrek aan verdere communicatie, informatie of beslissingen qua inrichting niet verder dan een stel bloembakken. Andere keuringscentra hebben die ruimte dan weer helemaal niet. Misschien kunnen ze iets met de overgebleven tenten van de vaccinatiecentra of zo, we zeggen maar wat. De startdatum van 1 januari 2022 wordt aangehouden, maar het is nu al duidelijk dat het een quasi onmogelijke opdracht wordt om in amper vier maanden tijd alles op te zetten; niet alleen een aparte keuringslijn voor motorfietsen, maar ook personeel, opleidingen, dienstnota’s en informaticasystemen. Volgens sommigen kan er met die datum nog geschoven worden. Laat ons het erop houden dat op 1 januari de keuring van je motorfiets inplannen wellicht nog niet helemaal aan de orde zal zijn.


Cijfers

Vlaanderen maakt zich in z’n communiqué sterk dat ze vanaf 2022 maar liefst 30.000 motoren gaan keuren, met daarbovenop ook nog eens een 200-tal ongevalsmotoren. Halen we de cijfers van 2021 er even bij, dan zien we dat er alleen al in het eerste semester van dit jaar 46.466 tweedehandsmotorfietsen werden ingeschreven in België. Dat is er 27,1 % meer dan vorig jaar (36.545) en 22,2 % meer dan in 2019 (38.013). In maart van dit jaar alleen al werden er 9.994 tweedehands motoren ingeschreven. Niet enkel verkocht dus, maar ook effectief ingeschreven. Toegegeven, maart 2021 was een uitzonderlijke maand wat het inschrijven van tweedehands motorfietsen betreft, maar het mag duidelijk zijn dat de tweedehandssector in de lift zit. Komt daar nu een rem op?

Sop & kool

Volgens Geert van Mol, tweedehandshandelaar die naar eigen zeggen elk jaar dik 1.000 tweedehandsmotoren verzet, wel. “Ik lig al een paar nachten wakker van die keuring, ja. En over de vraag wat ik ermee moet. Want er zijn veel vragen, maar geen antwoorden. Ik zal wellicht één of twee mensen extra in dienst moeten nemen om afspraken te maken, keuringen te laten uitvoeren en motorfietsen eventueel technisch in orde te brengen als ze worden afgekeurd. En ik weet eerlijk gezegd niet of het sop de kool waard is. Als ik met collega’s spreek merk ik dat er velen, vooral van de oudere generatie motorhandelaren, ook merkendealers, dit de druppel vinden. De regelgeving wordt hen teveel. Zoals ik het inschat worden tweedehandsmotoren in elk geval duurder in verkoop, terwijl er een lagere aankoopprijs nagestreefd zal worden, en de winstmarge wellicht alsnog daalt. Het vervelendste is dat niemand lijkt te weten hoe die keuring eruit zal zien, waarop er gekeurd zal worden. Dat betekent voor mij en vele anderen dus dat we niet kunnen inschatten welke motoren nog interessant zijn, en welke we moeten laten staan.”

Nadruk op veiligheid en milieu

De grootste vraag is inderdaad wat er precies gekeurd zal worden. Wordt het puur een technische keuring op de correcte werking van de motorfiets – of de banden nog in orde zijn, de remmen werken en er geen vloeistoffen lekken, en na een ongeval bijvoorbeeld of het chassis nog recht is? Of komt er ook een gelijkvormigheidskeuring waarbij aftermarket spul zoals knipperlichten, uitlaten, kuipen maar bijvoorbeeld ook vering zal worden (af)gekeurd? Ook ombouwers hebben dus behoorlijk wat vragen. Maar over al die zaken bestaat dus nog geen duidelijkheid. En dat is op z’n zachtst gezegd vervelend voor iedereen die iets te maken heeft met tweedehandsmotoren. Ook GOCA Vlaanderen, het overkoepelende orgaan van de keuringsinstellingen, heeft nog geen exacte informatie. Sofie Vanhout, Verantwoordelijke Marketing en Communicatie bij GOCA, wil na enig aandringen wel al delen dat de motorkeuring in lijn zal liggen van de autokeuring; met andere woorden, de nadruk zal liggen op verkeersveiligheid en milieu. Niet dat we daar veel wijzer van worden, je kan alleen maar speculeren dat een open uitlaat milieutechnisch wellicht een moeilijk verhaal wordt, en dat kleine aftermarket spiegels of knipperlichten qua verkeersveiligheid ‘een dingetje’ zouden kunnen worden. Maar dat is dus slechts speculatie.


Keuren op veiligheid

Filip Rylant, Marketing- en Communicatiemanager van Traxio (de belangenvereniging voor al wie werkzaam is in de mobiliteitssector) én voormalig redacteur van Motorrijder, kan ons ook niet veel wijzer maken. “Er is nog heel veel onduidelijkheid omdat er ook nog niets is beslist. Traxio zit mee aan tafel en tracht duidelijk te maken dat er in de motorsector gevoeligheden liggen waar heel goed over nagedacht dient te worden. Een persoonlijk voorbeeld: ik rij zelf met een Yamaha Fazer 1000 die ik kocht met stalen remleidingen in plaats van de standaard exemplaren. Het is belangrijk dat zoiets aanzien wordt als ‘extra veilig’ uiteraard, maar in hoeverre dat zal worden opgepikt of aanvaard is nog te vroeg om te zeggen. Wel zeggen onze cijfers dat er met motorfietsen heel weinig ongevallen door technische problemen worden veroorzaakt. In die zin is keuren met het oog op de verkeersveiligheid dus geen prioriteit volgens ons.”

En nu?

Nu er een principiële goedkeuring is, zal de Vlaamse overheid advies vragen aan de Vlaamse raadgevende commissie administratie-nijverheid en de Raad van State. Daarnaast zal er ook verder overlegd worden met de andere gewesten zodat een uniforme keuring voor motorfietsen geïmplementeerd kan worden. Ook wordt er nog verder afgestemd met GOCA Vlaanderen en belangenorganisaties. Na verwerking van al die adviezen (en eventuele aanpassingen) volgt er een definitieve goedkeuring van de Vlaamse Regering. Die wordt nog dit najaar verwacht. Wederom: de startdatum van 1 januari 2022 lijkt ons wel heel kort dag. Sta ons toe dat wij op 2 januari niet als eerste zullen staan aanschuiven bij het dichtstbijzijnde keuringscentrum, maar nog even de kat uit de boom kijken…

Fotografie SBAT, ADAC

Deel

Gerelateerde artikels

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

QJ SRT 700 X Touring

MotoMondo introduceert QJMOTOR

Vanaf mei zal MotoMondo, importeur van onder meer Royal Enfield, Moto Morini en Mash, het merk QJMOTOR introduceren op de Beneluxmarkt. De fabrikant is bij