BMW gunt de F 900 R en XR een technische update, gooit er wat esthetische verfijning bovenop en – tromgeroffel – breidt de standaarduitrusting gevoelig uit.
Eerst maar even inzoomen op de 895cc paralleltwin van 105 pk die uiteraard aan de Euro5+ regelgeving voldoet. De Dynamic-rijmodus is op de beide modellen verfijnd voor een betere gasrespons bij sportief rijgedrag, Dynamic Traction Control (DTC) is aan het standaardpakket toegevoegd terwijl een 1,2 kg lichter uitlaatsysteem (een samenwerking tussen BMW en de Slovenen van Akrapovic) op de optielijst staat.
Wat het rijwielgedeelte betreft staan de F 900 R en XR op nieuwe 17” aluminium gietwielen die 1,8 kilo lichter zijn dan de voorgaande exemplaren en daarmee het stuurgedrag levendiger en directer maken. In totaal slanken de beide F’s trouwens drie kilo af.
Beide modellen krijgen ook een nieuwe 43 mm upside-down vork waarvan veervoorspanning, in- en uitgaande demping instelbaar zijn. De nieuwe batterij is achthonderd gram lichter dan de oude en de kontjes van de twee middenklassers werden hertekend.
Net als de duurdere en zwaardere BMW’s verliezen deze twee motoren hun achterlicht want rem- en achterlicht zijn in de knipperlichten verwerkt. Waarmee we niet echt blij zijn, van onze eigen R 1300 GS duurtestmotor weten we dat achteropkomend verkeer vaak verward raakt als je tegelijk remt en richting aangeeft.
F 900 XR
De F 900 XR gaat voortaan standaard de weg op met de Pro koplamp, inclusief dagrijverlichting en automatische dimfunctie om tegemoetkomend verkeer niet te verblinden. Rechts van het dashboard vind je nu een USB-C stekker. Om de winddruk op de rijder te verminderen hertekende BMW de deflector, handkappen behoren nu op alle versies van de F 900 XR tot de standaarduitrusting.
F 900 R
De F 900 R is dan weer op vlak van ergonomie aangepast. Met hoger geplaatste voetsteunen en een lager stuur zit je wat actiever en dichter op het voorwiel. Wil je nog wat sportiever de weg op, dan kan je het 25 mm hogere sportzadel aanvinken op de bestelbon.