Trailrijden op een ‘brommer’: Honda CT125 op komst?

Het succes van de heropgeviste en gemoderniseerde Monkey en (in iets mindere mate) Super Cub 125 is de dames en heren van Honda duidelijk niet ontgaan. Kwestie van die lage instapdrempel naar hun grotere bikes levendig te houden, komt er in Azië heel binnenkort een opvolger voor de CT110 – een erg lichte trailmotor die nog het meest hint naar de snorfietsen van weleer.
Hoewel er voorlopig geen bevestiging is dat het model ook de oversteek maakt naar Europa (of de VS), lijkt de kans met de dag groter te worden dat de CT125 ofte ‘Hunter Cub’ binnenkort ook op beide markten z’n opwachting maakt. Gestuwd door twee flink aangezwengelde trends: de meug naar retro én het verlangen om het ook onverhard eens te proberen.

 class=

Turen naar Japan
We hoeven alvast niet te wachten om te weten wat we eventueel in de showrooms krijgen, want het nieuwe model staat reeds in volle glorie te blinken op de website van Honda Japan, onder de naam Honda CT125. De nieuwkomer bouwt voort op het Honda Super Cub-platform, zij het met merkbaar langere veerwegen (110mm voor, 70mm achter) en een grotere grondspeling (165 mm) en een hoger zadel (800mm). In het vooronder staat de luchtgekoelde 124cc ééncilinder (boring x slag: 52,4 x 57,9 mm) garant voor net geen 9 pk bij 7.000 toeren en een maximaal koppel van 11 Nm bij 4.500 omwentelingen. Geen cijfers om steil van achterover te slaan, maar met 120 kg is de CT125 nu ook niet bepaald een dikkerdje.

 class=

Economisch offroaden
Op de Japanse versie spotten we op de standaarduitvoering een solozitje en een bagagedrager, al valt te verwachten dat – àls hij ooit in Europa of de VS verschijnt – daar ook een duozit aan wordt toegevoegd. Op de detailshots van Honda zien we ook een minimalistisch LCD-dashboardje, retro richtingaanwijzers, schijfremmen voor en achter (ABS enkel vooraan, hoera!), een tank van 5,4 liter en een opgegeven verbruik van 1,64 liter/100 km. Zelfs als daar iets van gejokt is, moet je makkelijk 250-300 kilometer ver kunnen bollen. Lekker economisch offroaden!

Want wees gerust, de CT is voorbereid op bescheiden reepjes onverhard: we spotten onder meer valbeugels, een motorbeschermplaat, offroadvoetsteuntjes met verwijderbare rubbers, spaakvelgen, een verstevigd balhoofd, een hoge uitlaat, en een bescheiden ‘snorkel’ – de lucht wordt aangezogen ter hoogte van het bagagerekje. Oordeel gerust zelf of dat volstaat om even in de grindbak of door een beekje te duiken – of als u een echte durver bent, de TET even mee aan te vallen.

Kwantakosta?
Stel dat de CT125 de oversteek maakt én dat de prijzen min of meer parallel lopen met de geadverteerde prijzen in Japan, dan hoef je niet al te diep in de zakken te tasten voor deze kleine rakker. Honda Japan afficheert een adviesprijs van 440.000 Yen – omgerekend ongeveer 3.650 euro. Om u een idee te geven: da’s een tikkeltje meer dan de prijzen die het zelf heeft opgesteld voor de Super Cub 125, maar enkele honderden euro’s minder dan de Monkey. Al blijft het, op dit vlak althans, nattevingerwerk tot de (eventuele) officiële verkoopslijsten op ons bureau belanden. Gezien de huidige coronapandemie valt tevens te verwachten dat Honda ‘m nog even spaart tot 2021. We houden u hoe dan ook op de hoogte!

Droom alvast even weg bij de officiële promovideo die Honda Thailand onlangs publiceerde.

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand

Motorrijder Podcast afl. 21

Motorrijder Podcast #21: Tractie-o!

Wie Motorrijder leest zal de naam ‘Traxio’ wel iets zeggen want af en toe publiceren we in het blad de inschrijvingscijfers van nieuwe motoren, cijfers