Triumph Speed Twin: nieuwe looks en verbeterd rijwielgedeelte

Triumph Speed Twin 900

Na de opgefriste Trident 660 en de geüpdatete Speed Twin 1200 (RS), komt Triumph nu met de vernieuwde Speed Twin 900. De middenklasse neoretro naked krijgt frissere looks en een flink verbeterd rijwielgedeelte.

Sinds de toevoeging van de Speed 400 is de Speed Twin 900 niet langer de opstapper tot de neoretro nakes bij Triumph, maar omdat de Speed Twin 1200 niet bepaald goedkoop is vonden veel Triumph-rijders de 900 de gulden middenweg op twee wielen.

Voor 2025 heeft Triumph vooral het rijwielgedeelte van de Speed Twin 900 aangepakt. De conventionele voorvork maakte plaats voor een niet-instelbare 43 mm Marzocchi upside-down, terwijl de stereovering achteraan voortaan uit piggyback exemplaren bestaat. Ook de twin shocks achter komen trouwens van bij Marzocchi, zijn instelbaar naar veervoorspanning en bieden 116 mm veerweg.

Triumph Speed Twin 900

De aluminium swingarm is lichter en stijver, rond de nieuwe gietwielen ligt Michelin Road Classic rubber. Het subframe en het zadel werden smaller om meer beenruimte te creëren en tegelijk de motorrijder in de bochten meer steun te bieden. Met een nieuwe tank, compactere koplampunit, smallere carters en naar boven geknikte uitlaten ziet de Speed Twin 900 er van kop tot staart sportiever uit dan zijn voorganger. Om de boel gestopt te krijgen houdt Triumph vast aan de enkele vierzuigerremklauw in het voorwiel, de diameter van de remschijf groeide wel naar 320 mm.

Triumph Speed Twin 900

Qua prestaties weinig nieuws onder de zon, met een 900cc Bonneville twin die goed is voor 65 pk bij 7.500 toeren en 80 Nm bij 3.800 omwentelingen. Twee rijmodi (Road en Rain) zijn standaard, net als tractiecontrole en het ABS dat nu hellingshoekgevoelig is.

Voor de nieuwe Speed Twin 900 biedt Triumph 120 accessoires. De motor zal vanaf februari 2025 bij de dealers staan. In België blijft de basisprijs van 9.995 euro identiek, in Nederland komt er tweehonderd euro bij en begint het feest aan 11.495 euro. Maar je krijgt dus wel veel meer motor voor (bijna) hetzelfde geld.

Triumph Speed Twin 900

Er is keuze uit drie kleurstellingen: Aluminium Silver met Carnival Red & Jet Black Decal, Pure White met Maui Blue & Tangerine Orange, en het bijzonder stijlvolle Phantom Black & Aurum Gold.

Deel

Gerelateerde artikels

Energica Experia

Energica is (bijna) failliet

Elektrische voortstuwing in combinatie met een motorfiets blijkt tot op heden nog steeds geen gelukkig huwelijk. Nadat onlangs al bekend werd dat de verkoopcijfers van

BMW C 400 X

BMW vernieuwt C 400 X en C 400 GT maxiscooters

BMW’s maxiscooters krijgen EU5+ homologatie en een uitgebreidere standaarduitrusting. BMW’s 400cc maxiscooters worden nog steeds aangedreven door de 34 pk sterke eencilinder, die nu EU5+ gehomologeerd