Triumph Tiger 1200 losgelaten

Triumph heeft de kooi van de nieuwe Tiger 1200 opengezet. En hij lijkt klaar om z’n klauwen in de concurrentie te zetten, althans op papier.

Met ‘concurrentie’ doelt het Britse merk trouwens onomwonden op de BMW R 1250 GS. Opmerkelijk, niet alleen omdat de meeste merken zich meestal op de vlakte houden als het gaat over een spelletje ‘namen noemen’, maar ook omdat uit het benoemen van de concurrentie duidelijk blijkt dat ze bij Triumph erg zeker van hun stuk zijn als het op een direct vergelijk aankomt.


Los daarvan was het met de komst van de Triumph Speed Triple 1200 RS sowieso slechts een kwestie van tijd voor ook de Tiger 1200 een fikse update zou krijgen. Er komen twee families: enerzijds is er de meer baangerichte GT, anderzijds de meer offroad-gerichte Rally. Beide krijgen ook een Pro-versie en een Explorer-versie (met kofferset als belangrijkste extra). Van de GT is er ook een basisversie, dus dat maakt in totaal vijf nieuwe Tigers.

De Triumph Tiger 1200 wordt aangedreven door een 150 pk sterke variant van de driecilinder uit de nieuwe Speed Triple; met T-plane krukas met ongelijke onstekingsvolgorde, gericht op meer koppel onderin en meer karakter. Het maximumvermogen groeide dus met 9 paardjes in vergelijking met de vorige generatie – en het zijn er 14 meer dan ‘die andere grote adventure met cardan in deze klasse’, voegt Triumph er fijntjes aan toe. Met 130 Nm @ 7.000 tpm (8 Nm meer dan voorheen) heeft de Tiger wel een lager maximumkoppel dan de BMW R 1250 GS (143 Nm).


Indrukwekkender dan die extra paardenkracht is dat het gewicht zomaar eventjes met 25 kg naar beneden werd gebracht. De Triumph Tiger 1200 weegt nu 240 kg rijklaar, da’s toch een flink pak lichter dan de gemiddelde GS. Die winst werd vooral gehaald uit het aluminium frame (-5,4 kg) met bolt-on aluminium subframe. Daarnaast zit er nu achteraan een dubbele swingarm (dus geen enkelzijdige meer), wat anderhalve kilogram aan onafgeveerd gewicht bespaarde.

De GT-versies krijgen 18 inch gegoten aluminium wielen voor en achter, de Rally’s doen het met tubeless spaakwielen (21 inch voor, 18 inch achter). Showa staat in voor de veren – semi-actieve exemplaren op alle versies – met 200 mm veerweg op de GT’s en 220 op de Rally’s. Brembo levert de Stylema monoblocs, die een verbeterd ABS kregen.


Zowel de GT Explorer als de Rally Explorer hebben een tankinhoud van liefst 30 liter, wat goed zou moeten zijn voor bijna 600 km aan actieradius; de standaard GT, de GT Pro en de Rally Pro moeten het met 20 liter stellen.

Naast het uiterlijk erft de Tiger 1200 ook de dubbele radiator van z’n kleinere Tiger 900-broertje. Zo zou warme lucht makkelijker afgevoerd moeten worden, weg van de rijder. Ook aan ergonomie werd de nodige aandacht besteed, zowel zittend als rechtopstaand. De zithoogte is instelbaar (GT: 850-870 mm, Rally: 875-895 mm), optioneel is er ook een verlaagd zadel (-20 mm). De instelbare kuipruit vraagt slechts één hand.


Het technologiepakket werd volledig vernieuwd. Zo krijgen de Explorer-versies standaard dodehoekradar, verwarmde handvatten en zadels en een bandendruksensor. Alle familieleden krijgen een nieuw 7” TFT-scherm met connectiviteit, verbeterde hellingshoekgevoelige TC, afhankelijk van het model tot zes rijmodi, nieuwe ledverlichting rondom met DRL en adaptieve bochtenverlichting – al zit dat laatste niet op de basis-GT, net zomin als de vernieuwde quickshifter en Hill Hold.

De service-intervallen liggen op 16.000 km (of jaarlijks als je minder rijdt), ongeacht het aantal gereden kilometers wordt de garantie opgetrokken tot drie jaar.


Het is nog even afwachten tot we ermee hebben gereden, maar bij Triumph staan ze in elk geval te springen om de wereldpers zo snel mogelijk in het zadel te krijgen, ze gaan er prat op dat ze een geweldige motorfiets hebben neergezet. Afgaand op de cijfers kunnen we in elk geval al concluderen dat het geen kattenpis is, die nieuwe Tiger…

Prijzen
Triumph Tiger 1200 GT: € 18.400,- (NL: € 20.700,-)
Triumph Tiger 1200 GT Pro: € 20.900,- (NL: € 23.600,-)
Triumph Tiger 1200 GT Explorer: € 22.400,- ((NL: € 25.500,-)
Triumph Tiger 1200 Rally Pro: € 21.900,- (NL: € 24.850,-)
Triumph Tiger 1200 Rally Explorer: € 23.500,- (NL: € 26.600,-)

Deel

Gerelateerde artikels

Yamaha R9

Daar is ‘ie dan: Yamaha R9!

Zelfs waarzeggers met héél veel mist in hun glazen bol konden voorspellen dat Yamaha op basis van de CP3 uit de MT-09 een R9 zouden