Triumph trekt het zeil van de nieuwe Scrambler 1200 X en XE

Triumph Scrambler 1200 XE

Wellicht is er duchtig onder gekampeerd deze zomer, en of het canvas zeiltje waaronder de vernieuwde Triumph Scramblers nog schuilgingen vers gewassen was voor de gelegenheid is niet bekend, maar het is nu met enige pomp and circumstance van de motoren getrokken. En die blijken wel degelijk grondig opgefrist.

Triumph motorfietsen dienden midden vorige eeuw al als basis voor de allereerste zelfbouw scramblers, en daar is het merk terecht trots op. De Britten bouwen daar sinds 2006 graag op verder met de Scambler-afgeleiden van de Bonneville. De tweecilinder van de Bonnie-voor-alle-terreinen werd net als het rijwielgedeelte in de loop der jaren doorontwikkeld voor meer gebruiksgemak naast de weg en groeide van 900 naar 1.200cc, maar het uitgangspunt bleef ongewijzigd: eenvoudige motoren voor op de weg die ook ernaast een heel eind komen, en bovendien harten veroveren met hun klassieke styling en sound.

Triumph Scrambler 1200 X

Net als voorheen houdt de Scamblerklant de keuze tussen twee varianten, goed en beter, waarbij de Scrambler 1200 X voor de hand liggende basisversie is en de Scrambler 1200 XE de beter uitgeruste blingvariant. Het motorblok is voor beide identiek, het verschil zit ‘m in de rijwielcomponenten, uitrusting en de looks.

De bekende 1.200cc twin met 270 graden krukas ademt voortaan beter dankzij een herzien gasklephuis en uitlaatbochten. Daarbij werd niet gestreefd naar meer vermogen en koppel, maar wel naar meer rijgemak doordat de 90 pk en 110 Nm bij lagere toerentallen beschikbaar zijn. Makkelijker te rijden dus, en ook beter ondersteund dankzij vijf rijmodi en IMU-gestuurde rijhulpjes als hellingshoekgevoelig ABS en tractiecontrole.

Triumph Scrambler 1200

Zowel de X als de XE kregen een Marzocchi 45 mm voorvork, maar waar de X het moet doen met enkel qua voorspanning instelbare piggyback schokdempers achteraan en radiaal gemonteerde Nissin voorremklauwen, kan de XE uitpakken met volledig instelbare shocks achter, langere veerwegen en heuse Brembo Stylema remklauwen vooraan.

Triumph Scrambler 1200

De premium uitstraling van de X wordt onderstreept met two-tone lakwerk, geborsteld aluminium spatborden en een full-TFT dashboard. Mooi spul dat je liever niet door de modder trekt zou je zeggen, maar toch ziet Triumph de XE als de meest off-roadfähige van de twee Scamblers. Die krijgt namelijk nog een zesde rijmodus mee (Off-Road Pro), een breder en in de hoogte verstelbaar stuur, en instelbare rem- en schakelpedaaltjes. Naast de extra grondspeling heeft de XE ook een langere achterbrug en iets radicalere banden om de zijdelings gespaakte velgen.

Triumph Scrambler 1200

De off-roadambities van de Scrambler 1200 XE zijn duidelijk aangescherpt. Je zal hem allicht niet aantreffen op een milieumat in het parc fermé van de 12h van La Chinelle 2024, daar heeft Triumph wat anders voor in gedachten, maar op dat canvas zeiltje naast het kampvuurtje bij het meer zal hij des te beter tot zijn recht komen. Beide vernieuwde Scramblers zijn beschikbaar vanaf januari, prijzen worden later bekend gemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Aprilia Tuono 457

Aprilia stelt Tuono 457 voor

Dat Aprilia op basis van het 457-platform na de gekuipte RS 457 ook met een naakte Tuono-broer zou komen, was een kwestie van tijd. En

Zero XB en XE

Zero gaat offroad en licht

Zero voegt de XB en XE aan zijn gamma toe, twee lichte machines mét offroad mogelijkheden die de jeugd warm moeten maken voor elektrisch rijden.

Honda V3 Concept

 Honda onthult V3 concept

De toekomst is niet alleen elektrisch – of hoeft dat in elk geval niet te zijn. De R&D-ingenieurs bij Honda hebben alvast nagedacht over hoe