Yamaha’s in 2000 gelanceerde maxiscooter moest de prestaties van een motorfiets met de praktische inzetbaarheid van een scooter combineren. Het resultaat was een sportieve 500cc maxiscooter die in de meeste wereldsteden een instant cultstatus wist te verwerven.
De tweede generatie kreeg injectie, maar pas vanaf 2008 werd het écht interessant. Toen kreeg de (toen nog met een streepje) T-Max een moderner uiterlijk, een lichter alu frame, een 15 inch voorwiel (voorheen 14) een extra litertje in de tank (15 liter). In 2012 werd de T-Max de TMAX, met een nieuwe update (en 30cc extra) die z’n zo al stevige reputatie nog verder in marmer beitelde. Hij was dan wel minder praktisch dan de verzamelde concurrentie – die bijvoorbeeld meer opbergruimte bood – maar dankzij z’n ongelooflijke rijkwaliteiten bleef de trouwe aanhang alleen maar groeien.
In 2020 kreeg de TMAX een veringupgrade, de Euro5-behandeling stuwde onder meer de cilinderinhoud naar 560cc, goed voor een extra paardje of twee. Met het verder doorontwikkelde 2022-model luidt Yamaha de achtste generatie TMAX in, maar eerlijk gezegd was er niet veel mis met de vorige.
Het alu twin spar frame onder de kuip is de sleutel tot het succes van de TMAX. Voeg daar nog de UPSD voorvork, de (op de Tech Max) instelbare monoshock en radiale vierzuigerklauwen aan toe en je weet: dit is een wolfje in schaapskleren. Vanaf 2020 kreeg de TMAX stijvere veren en ook de dempingsetting werd herzien; verder was er een andere CVT-gearing voor een (nog) sterkere acceleratie; het resultaat van dat alles is een nog sportievere scooter met een nog scherper stuurgedrag.
Hoewel het een lang en breed ding blijft, werd hij ook iets smaller aan het zadel en de kont, wat kleinere rijders iets meer vertrouwen kan geven. Laat je niet misleiden door het sportieve aura dat rond de Tech Max (of zelfs het basismodel) hangt: dit is wel degelijk een comfortabele scooter, met o.a. een elektrisch verstelbaar windscherm, multifunctioneel dashboard, verwarmde handvatten en zadel, cruisecontrole, tractiecontrole… Daar staat uiteraard een fiks prijskaartje tegenover, ook voor het basismodel – al kiezen de meeste TMAX-rijders voor de full spec Tech Max.
Naast het feit dat het een stevige jongen is en blijft, is de prijs zo’n beetje het meest gehoorde puntje van kritiek; al behoudt hij bij herverkoop ook uitstekend z’n waarde. Technisch valt er weinig aan te merken op de TMAX, los van de gebruikelijke zaken waar je op moet letten bij de aankoop van een tweedehands.
Weet wel dat TMAX’en altijd zeer gewild zijn geweest (en blijven) bij dieven, controleer dus zeker de papieren én zorg voor voldoende beveiliging en eventueel een tracker. Wij reden in een ver verleden een jaar lang met een TMAX, en zijn daar nog steeds laaiend enthousiast over. Kortom: van bij de lancering 22 jaar geleden was dit een steengoede motor (want los van het uiterlijk is dit ding echt wel een volwassen motorfiets) die door de jaren heen alleen maar beter is geworden.
Vloeistofgekoelde paralleltwin • 499 (530/562) cc • 43 (45/47) pk • 217 (220) kg • 15 l. • € 4.000 – € 12.000