Droes is niet alleen de Motorrijder bladmanager, hij is ook nog eens gediplomeerd rijinstructeur. Dat schreeuwt natuurlijk om een rubriek met tips. Deze maand: de u-turn.
Ooit was ik de enige van het Motorrijder-team die er op de smalle Mont Ventoux in slaagde een U-turn te maken met een veel te lange Harley-Davidson Road King. Los van het pocherige, is het in één beweging kunnen keren van je motorfiets gewoon veel veiliger dan peddelen om het ding gedraaid te krijgen na het missen van die ene afslag.
We keren terug naar onze verlaten parking van vorige maand en benutten de ruimte van twee parkeervakken. Zijn die er niet maak dan een vierkant met de met zand gevulde flesjes van ongeveer zes op zes meter. Is dat aanvankelijk te krap, gun jezelf dan meer ruimte.
Maak je lichaam soepel en rijd de ‘bak’ binnen, zo rechts of zo links mogelijk – afhankelijk van wat je ‘goeie kant’ is. Van zodra je voorwiel het eerste flesje gepasseerd is, draai je je hoofd zo ver als mogelijk en kijk je op horizonhoogte naar een punt achter je. Daarbij draai je het stuur quasi tegen de aanslag, als je de kijktechniek goed toepast zal dat vanzelf gaan.
Mocht je ene arm bij deze draaibeweging te kort blijken, buig dan je bovenlichaam naar voren. We willen namelijk absoluut vermijden dat je deze oefening uitvoert met gestrekte armen. Gestrekte armen zijn als stalen buizen, die plooien niet en maken draaien en keren onmogelijk. Let wel: van zodra je nog maar een milliseconde wegkijkt van dat punt achter je op horizonhoogte, zal je een voet aan de grond moeten zetten.
Vind je het lastig op je blik te fixeren, plaats dan op een vijftiental meter een met zand gevuld flesje, dat je dan kan gebruiken als ‘vast punt’. Het rare aan deze oefening is dat je volledig wegkijkt van de voorkant van je motorfiets en totaal geen zicht hebt op het traject voor je. Je hele lichaam zal erom schreeuwen om uitgerekend dat allemaal in de gaten te houden. Gooi deze kwelduivel van je schouder en je zal zien dat het maken van een U-turn plots een fluitje van een cent is.