Aftellen maar tot het seizoen weer op gang wordt getrapt met de Sepang Shakedown, de officiële MotoGP-test op 5 februari. Om het wachten wat draaglijker te maken: een portretje van Alberto Puig.
We kennen Alberto Puig als de wat nors ogende teammanager van HRC, maar welk parcours heeft de man eigenlijk afgelegd voordat hij aan het hoofd van het Repsol Honda Team belandde?
Puig maakte in 1987 zijn debuut in de 250cc-klasse aan boord van een JJ Cobas. Een jaar later stapte hij over op een Honda, die hij in 1989 weer inruilde voor een Yamaha. Pas toen hij in 1992 overstapte naar Aprilia pakte hij in de GP van Maleisië zijn eerste podiumplaats, in Hongarije voegde hij daar nog een tweede podium aan toe.
In 1993 keerde Puig terug naar Honda, het merk dat hij tot de dag van vandaag trouw zou blijven. Een jaar later trad hij aan in de 500cc-klasse, waar hij meteen op het podium mocht (Duitsland). Puig eindigde het seizoen met een vijfde plek in de eindstand.
In 1995 won hij in Spanje zijn eerste en enige GP500-race, bovendien de eerste thuiswedstrijd ooit die door een Spanjaard werd gewonnen. Puig stond dat seizoen ook op het podium in Italië en Nederland. Tijdens de trainingen voor de GP van Frankrijk brak hij echter zijn been en was voor de rest van het seizoen uitgeschakeld.
Het jaar nadien, in 1996, was hij er weer bij en behaalde tijdens diezelfde GP van Frankrijk zijn laatste WK-podium. In 1997 hing Puig de helm aan de wilgen, blessureleed maakte finaal een einde aan zijn carrière als rijder … maar niet aan zijn carrière in de racerij.
Puig werd al snel snel een van de meest gerespecteerde managers en talentspotters. Zo ontdekte en begeleidde hij namen als Casey Stoner, Dani Pedrosa en Toni Elias. Puig leidde ook de Red Bull MotoGP Academy, die in het leven werd geroepen om toekomstige GP-coureurs te trainen.
Puig werd uiteindelijk HRC-adviseur en was van 2014 tot 2017 directeur van de Asia Talent Cup en de British Talent Cup, waar hij jonge rijders begeleidde. Sinds 2018 is hij teammanager van het Repsol Honda Team en was in die hoedanigheid mede verantwoordelijk voor de MotoGP-wereldtitels van 2018 en 2019. Hoewel het HRC-team serieus door elkaar werd geschud voor het 2023-seizoen, behoudt Honda het vertrouwen in de capaciteiten van Alberto Puig.