Winterstalling

Rijtips

Nu Koning Winter weer de kop opsteekt, kiezen heel wat motorrijders ervoor om de motor op stal te houden; het uitgelezen moment om ‘m een laatste poetsbeurt te geven alvorens de motorfiets aan de batterijlader te hangen. Maar ook wie de winter door rijdt doet er goed aan z’n tweewieler daarop te voorzien, je wil strooizout immers niet de kans geven om je motor aan te tasten.

Omdat ik niet bepaald van poetsen hou, kies ik steevast voor de efficiënte weg: een hogedrukreiniger van het merk Muc-Off, want die wordt geleverd met verschillende spuitstukken voor motorfietsen (en fietsen) die de druk aanpassen, zodat je niet overenthousiast vet uit lagers en andere bewegende delen spuit.

Een van de spuitstukken beschikt over een reservoir dat je kan vullen met een poetsproduct naar keuze, waarbij ik nogal fan ben van de Motul E2 Moto Wash. Ik laat het product tien minuten inwerken om de motor vervolgens te lijf te gaan met een zogenaamde radiatorborstel; met de schuine hoek kom je moeiteloos op lastig bereikbare hoekjes en kantjes of plekken waar je geheid je handen aan openhaalt.

Wielen ga ik dan weer te lijf met een doek en WD40, zeker op kettingaangedreven motoren is dat handig omdat WD40 makkelijk kettingvetresten verwijdert. Bovendien laat het goedje een beschermende laag achter, in tegenstelling tot remmenreiniger.

Wanneer ik daar allemaal mee klaar ben is mijn geduld al lang op en spoel ik de motor grondig af. Droogtip: ik blaas de motorfiets droog met perslucht, terwijl ik ‘m laat draaien. Compressoren voor huis-, tuin- en keukengebruik zijn tegenwoordig goedkoop te vinden, er zijn zelfs compressoren die je tegen de muur kan schroeven. Met zo’n ding in huis controleer je automatisch ook vaker je bandenspanning, die levert dan weer meer kilometers op je banden op en voilà; de kost van je compressor is gecompenseerd.

Afsluitend verdienen alle kuipdelen nog een laagje wax uit de spuitbus (let uiteraard wel op dat je zadel en remschijven vrijwaart) en is het tijd om de motor aan de batterijlader te hangen. Kies altijd voor een kwalitatief merk, dat spreekt voor zich. Dat was wat mij betreft wel weer genoeg poetswerk voor een paar maanden, wie mij zoekt vindt mij aan de warme haard met een warme negroni…

Deel

Gerelateerde artikels

Rijtips

Soorten bochten

Vorige keer bespraken we al de verschillende fases bij het nemen van een bocht. De informatiefase was daarbij de eerste en logischerwijze de belangrijkste. Op

Rijtips

Defensief een bocht aanvatten

Vorige keer bespraken we al hoe je correct aanremt voor een bocht zodat je je kunt opmaken om veilig in te sturen. Om nu dieper

Rijtips

Aanremmen en insturen

Nu we de noodstop onder de knie hebben en ook kunnen remmen en uitwijken, is het tijd om dieper in te gaan op aanremmen en