WorldSBK & BSB held Yukio Kagayama gaat met pensioen

Voormalig WorldSBK- en British Superbike-rijder Yukio Kagayama heeft op 47-jarige leeftijd aangekondigd dat hij zijn helm aan de wilgen hangt. Kagayama, die nooit met een ander merk dan Suzuki heeft gereden, racete bijna drie decennia succesvol in het WSBK, BSB en het Japans Kampioenschap.

Yukio Kagayama begon met racen in 1990, in 1993 werd hij testrijder voor Suzuki’s GP500-machine. Hij was zeven jaar actief in het All-Japan Road Race Kampioenschap, maar reed als wildcard ook een aantal 250 en 500cc GP’s waar hij verschillende keren in de top tien eindigde.


Nadat hij een jaar lang officieel testrijder was voor het Suzuki MotoGP-team op de GSV-R, racete hij vanaf 2003 voor het eerst fulltime in Europa, als piloot voor het Rizla Suzuki-team in het Britse Superbike Kampioenschap. Een derde plaats in het algemeen klassement in 2004 leverde Kagayama een zitje op in het Belgische Suzuki Alstare WorldSBK-team, waar hij in 2005 een gooi naar de titel deed en tijdens een periode van zeven seizoenen vier overwinningen behaalde.

In 2011 keerde hij terug naar het Japans Kampioenschap met zijn eigen Team Kagayama Suzuki. Ook nam hij een aantal keer deel aan de Suzuka 8 Hours. Omdat hij niet langer vooraan kon meedraaien, besliste hij om te stoppen.


“Ik sluit mijn carrière als piloot hier af. De voorbije twee seizoenen was ik niet meer in staat om voor de overwinning te strijden, en daarom heb ik deze keuze gemaakt. Lopen was al langer moeilijk vanwege de vele blessures die ik heb opgelopen en soms kon ik ‘s ochtends zelfs mijn bed niet uit. Ik heb niet meer de motivatie van toen ik jong was.”

Deel

Gerelateerde artikels

Tiger 1200 GT Explorer

Update voor Triumph Tiger 1200

De recente introductie van de grondig vernieuwde Triumph Tiger 900 Rally Pro in de ruige onverharde Spaanse binnenlanden was voor een van de gidsen een

BMW Motorrad days Garmisch-Partenkirchen

BMW Motorrad Days keren terug naar Garmisch

Toen BMW twee jaar geleden aankondigde dat de BMW Motorrad Days van Garmisch-Partenkirchen naar Berlijn zouden verhuizen, reageerden heel wat BMW-rijders ontgoocheld en verbolgen. Voor