Yamaha introduceert de TY-E 2.0, een splinternieuwe elektrische trialmotor die dit jaar al zou worden ingezet in een aantal manches van het FIM Trial World Championship.
Deze TY-E 2.0 is een doorontwikkeling van het eerste TY-E-model dat al in 2018 werd aangekondigd. Zo heeft de TY met AC sunchrone elektromotor een nieuw ontworpen monocoque frame van composietlaminaten en een nieuw ontwikkelde lichtgewicht Li-ion batterij met ongeveer 2,5 keer de capaciteit van het vorige model. De TY-E 2.0 weegt iets meer dan 70 kg.
![](https://motorrijder.be/wp-content/uploads/2023/01/2022_TY-E2.0_BLUE_JPN_5_battry_16x9.png)
Het is de bedoeling dat de nieuwe TY-E 2.0 vanaf juni dit jaar deelneemt aan het FIM Trial World Championship; met in het zadel – nu ja, op de stepjes – Kenichi Kuroyama van het Yamaha Factory Racing Team, die ook als ontwikkelingsrijder fungeert.
![](https://motorrijder.be/wp-content/uploads/2023/01/2022_TY-E2.0_BLUE_JPN_3_light-off_16x9.png)
![](https://motorrijder.be/wp-content/uploads/2023/01/2022_TY-E2.0_BLUE_JPN_2_light-off_16x9-scaled-1.jpg)