Na een jarenlange samenwerking tussen de Japanse en Europese ingenieurs zijn ze bij Yamaha erg trots dat ze eindelijk naar buiten kunnen komen met drie complete e-bikes onder de eigen merknaam. De elektrische aandrijfunits hadden ze al, nu zijn er ook een e-MTB, e-gravelbike en e-toerfiets.
Als de Yamaha e-bikes in het voorjaar van 2023 op de markt komen zal dat precies dertig jaar na de eerste Yamaha productlancering op de markt van fietsen met elektrische trapondersteuning zijn. Jawel, het is al van 1993 geleden dat Yamaha met de PAS de eerste e-bike commercialiseerde, in 1999 was Yamaha de eerste om met een specifieke elektrische hulpmotor voor e-mountainbikes op de proppen te komen. Daarmee was Yamaha zijn tijd (te ver) vooruit, vandaar het heel matige commerciële succes.
Intussen zijn we drie decennia verder, laat Yamaha zijn PW-motoren voor e-bikes in de Franse MBK-fabriek produceren en is de tijd gekomen om onder eigen vlag drie complete e-bikes te lanceren. Voor de verkoop van de E-bikes vertrouwt Yamaha op zijn motordealers en het internet. De winkels die de e-bikes in het gamma opnemen krijgen de sticker van ‘Yamaha E-bike Experience Center’ op de vitrine gekleefd. De klant kan er de fietsen testen, kopen en laten onderhouden.
De Crosscore RC is een eenvoudige, cleane urban e-bike met verrassend veel pit. Hij maakt gebruik van de populaire Yamaha PW-ST-aandrijving met een stevig maximum koppel van 70 Nm, meer dan voldoende om elke uitdaging in de stad met vertrouwen aan te gaan. Dankzij een hellingsensor weet het systeem wanneer je bergop fietst en dat komt vooral van pas in de automatische stand, want dan past hij het ondersteuningsniveau aan de omstandigheden aan.
De motor geeft eveneens meer ondersteuning als je zelf harder aan het trappen bent. Zo moet je eigenlijk alleen nog denken aan het schakelen met de achterderailleur en doet het systeem de rest voor jou. De uitneembar 500 Wh-batterij zit in de onderbuis van het frame verstopt, de Twin Tube-onderbuis zorgt voor extra stijfheid. Het laadpunt zit bovenaan, waar het beter beschermd is tegen spatwater. Voor 2.999 euro krijg je een krachtige e-bike met 9-speed Shimano aandrijving en bevestigingspunten voor een bagagedrager en spatborden. Het zadel is net iets te basic, verder is de Crosscore een leuke fiets die goed vooruitgaat en erg robuust aanvoelt.
De Wabash RT maakt gebruik van dezelfde 3,4 kilo wegende PW-ST-aandrijfeenheid en dezelfde onderbuis. De bovenbuis loopt wat meer naar beneden, voor de rest is het frame quasi gelijk. De basic verende voorvork van de Crosscore wordt bij deze gravelbike ingeruild voor een starre aluminium vork en de onderdelen zijn duidelijk hoogwaardiger. Voor 3.999 euro koop je een gravelbike met een betrouwbare Shimano GRX 600 11-speed-onderdelengroep, een Limotec dropper post die 40 mm kan zakken en bovendien een beetje dempt als je over oneffen wegdek rijdt, en een gravelstuur met redelijk wat flare (de onderste uiteinden van het stuur staan dus wat naar buiten).
Op de vork en het frame zijn voldoende bevestigingspunten voorzien om rekjes, spatborden en andere attributen te monteren. Het gewicht van 21,4 kilogram schrikt wat af, maar de krachtige PW-ST-motor vangt dat vlot op. De 70 Nm is meer dan voldoende om overal gemakkelijk boven te raken. Handig is de automatische ondersteuningsmodus die er voor zorgt dat je niet constant op de knopjes moet zitten drukken.
De ongeveerde aluminium vork maakt de voorkant van de Wabash RT E-gravelbike relatief hard, de bandenspanning wat laten zakken voor je over hobbelig terrein gaat fietsen is een goede tip om het comfort en de grip te verhogen. Ook op deze fiets had het zadel iets kwalitatiever gemogen.
De Moro 07 (5.499 euro) is duidelijk het vlaggenschip van het trio E-bikes. Dat merk je aan de eigenheid van het frame, maar ook aan de onderdelen en de motor. Yamaha monteert namelijk zijn PW-X3-motor, de topper uit het gamma. Die levert 85 Nm koppel, is licht (2,75 kg) en compact. Speciaal voor deze fiets is een speciale MTB-modus uitgewerkt om je niet uit de bocht te duwen. Ook de automatische modus is hier aanwezig.
De Shimano XT 12-speed-onderdelen zijn altijd betrouwbaar terwijl RockShox de Lyrik Select-voorvork levert met 160 mm veerweg en een bijpassende Super Deluxe Select-achterdemper. Een telescopische zadelpen kan op zo’n mountainbike uiteraard niet ontbreken en ook het zadel is van betere kwaliteit dan bij de andere modellen.
Het opvallendst is echter de keuze van de wielmaten: 27,5 inch voor en achter daar waar de meeste concurrenten opteren voor een 29” voorwiel en een 27,5” achterwiel. Die keuze is een aangename verrassing want op een steile zandklim of een ruwe, met stenen of boomwortels bezaaide beklimming kom je vlot boven terwijl de Moro 07 wendbaar is in het bochtenwerk en uitstekend zijn mannetje staat in technische afdalingen. De fiets en de kwalitatieve vering absorberen de oneffenheden in het terrein voortreffelijk zodat je sneller en met veel vertrouwen daalt.
De motor lijkt net iets stiller dan de PW-ST en maakt hetzelfde, hoge geluid. Hij is niet alleen op papier krachtiger, de 15 Nm extra koppel voel je ook tijdens het fietsen. Bovendien heb je nog meer standen om uit te kiezen. Toch kies je voornamelijk voor de automatische stand omdat die perfect doet wat hij moet doen: altijd de juiste hoeveelheid ondersteuning bieden. Ondanks het gewicht van 23,9 kilo is de Moro 07 een speelse fiets, zeker in afdalingen. De brede banden met agressieve noppen vangen stuurfoutjes gemakkelijk op waardoor je met vertrouwen over technisch terrein dendert.
Meer info: yamaha-motor.eu
Tekst Steven Kins/Grinta! • Fotografie Yamaha