Yamaha presenteert 2020 R1 en R1 M

Oké, we wisten al een tijdje dat Yamaha aan het broeden was op een serieuze update voor de R1 (M), maar de daadwerkelijke bekendmaking komt toch op een verrassend (vroeg) moment. Hier kort de laatste info over Yamaha’s nieuwe (Euro5) superbike.

Nieuw kuipwerk. De aerodynamische efficiëntie werd met meer dan 5% verhoogd, waardoor de prestaties bij hoge snelheden aanzienlijk moeten toenemen. LED koplampen en ‘contourverlichting’ kennen we van de R6. De 998cc viercilinder (nog steeds 200 pk) doet het voor 2020 met een reeks wijzigingen die de gewenste prestaties moeten garanderen en tegelijkertijd voldoen aan de nieuwste Euro 5 voorschriften.

Yamaha: “De technici hebben de prestaties bij hoge toerentallen verder verfijnd door nieuw ontworpen “vingervormige” tuimelaars en nieuwe nokprofielen te gebruiken. Die zorgen voor een geoptimaliseerde kleplichthoogte en een stabielere klepopening en klepsluiting bij hoge toerentallen. De gaskleppen zijn dichter bij de verbrandingskamers geplaatst om het inlaatvolume te verlagen voor een betere verbrandingsstabiliteit en een grotere efficiëntie. De nieuwe Bosch injectoren zijn nu voor de gasklep (diameter 45 mm) geplaatst, in plaats van erachter. Om een grotere verbrandingsefficiëntie te bevorderen injecteren de nieuwe 10-gaats injectoren de brandstof nu met een sproeihoek van 21,5 graden.”

Verder zijn er de nodige elektronica aanpassingen: een nieuw Accelerator Position Sensor Grip systeem (APSG) om het intuïtieve ‘gasgevoel’ te behouden, een nieuwe remregelsysteem (Brake Control – BC) waarmee rijders een van de twee ABS-functies kunnen kiezen (BC1 of BC2 modus) die het beste past bij hun persoonlijke voorkeur en rijomstandigheden en er is nu ook Engine Brake Management (EBM) dat de rijder de mogelijkheid biedt om te kiezen uit drie verschillende motorremniveaus. Vering/rijwielgedeelte bleef grotendeels hetzelfde maar KYB veerwerk werd opnieuw gekalibreerd.

2020 YZF-R1M

De YZF-R1M volgt het spoor van z’n ‘standaard’ broer maar doet het met de nieuwste generatie nieuwste generatie Öhlins Electronic Racing Suspension (ERS) veersysteem en wat extra carbon (achter).

Prijzen en levering zijn op dit moment nog niet bekend. Stay tuned!

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati We Ride As One

Warmdraaien voor World Ducati Week

Op zaterdag 4 mei heeft wereldwijd opnieuw het We Ride As One-event plaats, waarmee Ducati-rijders alvast warmdraaien voor de jaarlijkse World Ducati Week. Die gaat

Honda CB125R 2024

Update voor Honda CB125R

Honda’s kleinste naked krijgt voor modeljaar 2024 een nieuw TFT-display met bijhorende knoppenwinkel en voldoet nu aan de Euro5+ norm. De laatste keer dat Honda’s