Yamaha RD50 (1973)

In veel gevallen hebben de motoren die in deze rubriek verschijnen een ouder bouwjaar dan de eigenaar van dit pareltje. Maar zijn prille leeftijd beïnvloedt geenszins zijn interesse in de gemotoriseerde tweewieler. Xeno belichaamt alles wat de term ‘jeugdig enthousiasme’ bedoelt. En als ik zijn zelfbouw-RD50 zo bekijk, denk ik dat we een toekomstige Roland Sands in ons midden hebben.

Geschreven door Peter Naessens                  Foto’s Peter Naessens

Naam: Xeno Brys
Bouwjaar: 1998
Beroep: student

Oorsprong motorliefde:
“Mijn eerste stappen in de gemotoriseerde wereld zette ik reeds op mijn 3 jaar op een quad. Mijn vader werkte altijd aan motoren en dus zag ik niks anders dan motoren gedurende mijn jeugd. Toen ik 5 jaar werd, kreeg ik dan een Suzuki JR50 cross waar ik me wat tweewielervaardigheden mee kon aanleren en wat later volgde een KTM SX50. Op een bepaald moment moest ik een spreekbeurt maken over mijn hobby op school, en natuurlijk deed ik dat over motoren. Na de spreekbeurt zei mijn lerares: “Rij daar maar eens mee op de speelplaats.” Maar zodra ik hem startte, liep ze bijna weg van het kabaal. Later begon ik te rijden met een Dax in onze tuin om het schakelen onder de knie te krijgen. In het begin moest mijn vader er mij opzetten omdat ik er zelf niet eens op geraakte. In totaal reed ik er zeker 200 km mee, eindeloos toertjes draaien.
Op mijn 14 kocht ik mijn eerste oldtimer brommer, een Yamaha DT50M. Die heb ik in de loop der jaren volledig gerestaureerd. De eerste van velen. Eentje daarvan verkreeg ik door een weddenschap met mijn vader. Hij zei dat ik indien ik ooit een Kawasaki AE50 vond, dat ik die kreeg van hem. Ze zijn heel zeldzaam en hij dacht dat ik die nooit ging vinden. Twee weken later had ik er al een gevonden. Wat later kwam de interesse voor de motorcross terug en ben ik beginnen crossen met een Suzuki RM125. En dat doe ik nog steeds.”

Motor: Yamaha RD50
Bouwjaar: 1973

Speciaal: “De motor is volledig van nul opgebouwd. De basis is het frame en de voorvork van een Yamaha RD50. Daarnaast zijn verschillende onderdelen van de brommer volledig zelf ontworpen en gemaakt. Het subframe, de remschakelset, de kroonplaat, de trekstang van de rem, het deksel van de ontsteking, de kopkuipsteun en de bussen van de schokdempers zijn allemaal zelfgemaakt. De rest bestaat uit onderdelen die ik ergens heb gevonden en vervolgens aangepast. Er staat niks standaard op de motor. Het blok is ook een samenraapsel: het onderblok en de carters zijn van een DT50M en de versnellingsbak is van een RD50M. De krukas komt dan weer van een MX50.”

Verhaal: “Het is een onderdeel van mijn eindwerk op school. Ik werkte er een volledig schooljaar aan: tijdens school, vaak s’avonds en ook in de weekends. Ik reed er nog maar een 20 km mee, meestal naar de bomma. Ik zei tegen mijn ouders dat ik er pas echt mee ga beginnen rijden als Motorrijder is langsgekomen, zodat er zeker geen steenslag of andere schade op zat. Ik ben wel van plan er regelmatig mee te rijden, maar dan enkel als het goed weer is. Aanvankelijk had ik het plan om hem in de living te zetten, maar daar was mijn moeder niet echt mee akkoord.”

Andere motoren:
Yamaha DT125R, Skyteam Dax Daytona 125, Kawasaki AE50, Kawasaki AE80, BMW F 650 Enduro, 
Yamaha DT50M, Puch Cobra T50, etc.

Gespot:
Wij spotten een stel Suzuki’s RMZ250.

Deel

Gerelateerde artikels

De Glemseck NineT

Sultans of Sprint, de oplettende lezer zal die titel vaker langs hebben zien komen. We hebben het over de populaire sprintserie waarbij zelfbouwartiesten op –

Sultan of Sprint

Ziehier een van de meest extravagante zelfbouwcreaties van de laatste tijd, de Sakura. Lang en laag was het credo bij de ontwikkeling van dit sprintkanon

Automoto L4S 125 (1959)

Alexandre werkt als verkoper bij een BMW-dealer. BMW dat nota bene toch één van de voorlopers is als het op technologische hoogstandjes aankomt. Technologische hoogstandjes