Zadelmakerij JVS

Fijne motor hoor, onze Yamaha XSR900 duurtest, maar jammer dat zijn zadel zo hard is. Een geluk dat zo’n XSR gemaakt is om te customizen, dus een nieuw zadel kan hij er zeker ook nog bij hebben. Je weet wel, om de coole look helemaal af te maken. Nog zo’n geluk dat Jan van JVS Leather die klus voor ons wilt opknappen, en ons ook fijntjes uitlegt hoe dat allemaal in z’n werk gaat.

Geschreven door Gijs Gilis                 Foto’s Gijs Gilis

 

Jan Van Samang (55) begon 10 jaar geleden in z’n schuur in Tremelo met leerbewerking. Hij begon oorspronkelijk met zadels voor de paardensport, maar ging later ook motorzadels bewerken, leren handtassen, leren meubels restaureren, leren broekriemen maken, tot zelfs leren gsm-hoesjes. Kortom, als er iets van leer gemaakt moet worden, is Jan jouw man. Zijn klanten variëren van crossers tot Harley-mannen en alles ertussenin. Zo krijgt hij regelmatig BMW-rijders over de vloer die kilometers vreten en meteen na aankoop bij Jan binnenspringen om hun zadel te verlagen of harder te maken. De laatste tijd is ook het succes van de café racers een gouden hype voor JVS. Wij vroegen de ambachtsman om ons eens stap voor stap mee te nemen in zijn werkwijze om van het Yamaha XSR900-zadel een comfortabeler en mooier uitziend object te maken. Zet je er maar eens goed voor…

Stap 1: “De klant komt binnen met zijn zadel en heeft in vele gevallen een design en/of kleur in gedachten. Een logo of speciale druk kan natuurlijk ook. Hoe moeilijker het design, hoe langer ik eraan bezig ben. Zo heb ik onlangs een tekening van een wolf op een zadel gezet, waar ik 3 dagen zoet mee ben. Toch zijn er ook veel mensen die me carte blanche geven, maar dat is helemaal niet makkelijk want dan kan ik er evengoed een fluoroze zadel van maken. Of je hebt ook klanten die een design willen dat helemaal niet mooi is, maar het toch per se op hun motor willen. In dat geval is de klant koning. Simpel.”

Stap 2: “Het eerste wat ik doe is kijken naar de aansluiting van het zadel op de motor. Stel dat ik het zadel moet verhogen, dan sluit het natuurlijk anders aan op de tank, en moet ik dat dus aanpassen aan het zadeldesign. Het bestaande zadel wordt uit elkaar gehaald en de vorm aangepast. Zo kan bijvoorbeeld de mousse er helemaal uit als die niet goed is. Ieder zadel is ook anders om te strippen, want het ene zit vast met nietjes, een ander met rivetten (soort popnagels) en nog een ander is gelijmd. Met nieten kun je het zadel trouwens het mooist straktrekken en in vorm krijgen als je het weer in elkaar steekt.”

Stap 3: “Na het uitkleden begint het eigenlijke werk pas. Het zadel wordt naar wens verdikt, verhoogd, verlaagd, bijgeschuurd,… om het mooi en gepast te maken. Belangrijk bij een verhoging is dat de zit bovenaan niet te smal is. Afhankelijk van de wensen van de klant bieden wij drie soorten hardheden van mousse aan. Een combinatie van verschillende soorten mousse kan ook: bijvoorbeeld een harde op een zachte mousse om hard te zitten, maar toch nog voldoende veercomfort te hebben. Verder bieden we meer dan twintig verschillende stikselkleuren en oneindig veel soorten leer of skai-namaakleer aan. Dat laatste is trouwens niet per se goedkoper dan echt leer omdat het tegenwoordig ook tegen bijtende stoffen als urine of desinfecterende vloeistoffen bestand is.”

Stap 4: “Op het zadel van de XSR900 zijn ‘bobbels’ een mooie toevoeging, waarvoor we jersey-stof gebruiken. Die worden volledig met de hand – álles gebeurt handmatig – in het design aangebracht zodat het er als een mooi geheel uitziet. Die bultjes hebben trouwens geen functie, het is puur om het design te verrijken.”

Stap 5: “Omdat we het Yamaha-zadel hoger hebben gemaakt, moet ook de riem worden aangepast. Tot slot wordt het JVS-logo op de zijkant gezet. Voor een zadel als dit exemplaar heb ik 1 dag werk nodig, van uitkleden tot het logo plaatsen. In het geval van bijvoorbeeld een Honda Gold Wing-zadel duurt dat al snel 3 dagen door de armsteunen en allerlei andere prullaria. Prijzen voor aanpassing van je motorzadel beginnen bij 180 euro in skai. Het XSR900-exemplaar kost 280 euro door onder andere de verhoging en de toevoeging van een nieuwe mousse op de oude mousse.”

Meer info: www.jvs-leather.com

HET RESULTAAT

Stefaan: “Een dagje onafgebroken zetelen op de Yamaha XSR900 is tegenwoordig een plezier. De dikkere mousse is harder en dat zorgt voor een aangenaam comfort die het dunne originele zadel niet had. Daardoor is het zadel wel iets hoger, maar ik moet er de voetsteunen niet voor aanpassen, hetgeen perfect zou kunnen met de gemonteerde rem/schakelset van Gilles Tooling. Jan van JVS Leather begeleidde me professioneel door de kleuren van draad en stofkeuze, en het resultaat maakt de XSR900 stijlvoller, mooier, comfortabeler en bovenal cooler.”

 

Deel

Gerelateerde artikels

Michelin Anakee Road

Bandentest: Michelin Anakee Road

In tien jaar tijd is het Europese marktaandeel van trailmotoren met zestig procent gestegen. Dat het segment met 830.000 verkochte banden per jaar nogal fundamenteel

Haan Wheels

Hoe maakt u het: Haan Wheels

In de reeks ‘Hoe maakt u het?’ trekken we telkens naar een bedrijf in de motorbranche om uit te zoeken hoe een product gemaakt wordt.