Johann Zarco wordt dus met onmiddellijke ingang vervangen door Mika Kallio in het KTM fabrieksteam. De druppel die de emmer deed overlopen was een uitspraak van Zarco dat hij afwezig zou zijn bij een test met het 2020 model van de RC16 van KTM op het circuit van Aragon, omdat hij naar eigen zeggen ‘KTM niet meer vertrouwde.’ Wat hij exact bedoelde met dat vertrouwen is niet geheel zeker, maar in de al gespannen relatie tussen de Fransman en KTM was dit dus ‘point final’.
Daarmee komt een einde aan de calvarietocht van Zarco bij KTM. Hoewel de Fransman er werd binnengehaald als de volgende stap richting de top, bleven de prestaties van Zarco ver onder de verwachtingen. Zo deed z’n teamgenoot Pol Espargaro, uiteraard met een paar seizoenen ervaring op de KTM, het een stuk beter. Daarbij werd Zarco een paar keer betrapt op behoorlijk laatdunkende uitspraken over de KTM, wat bij de Oostenrijkers behoorlijk in het verkeerde keelgat is geschoten. En KTM’s CEO Stefan Pierer kwam persoonlijk uitleggen dat hij zulke dingen maar matig kan appreciĆ«ren. Wij hebben Pierer ooit in een wereldwijde live-stream zonder verpinken een volledig land met de grond gelijk horen maken omdat hun batterijproductie naar zijn zeggen op niks leek. Die man schop je dus beter niet tegen de schenen. Eerder werd al aangekondigd dat het tweede seizoen van Zarco’s contract werd opgeschort en nu komt ook het eerste seizoen vroegtijdig ten eind. Dan knalde Zarco in Silverstone ook nog KTM-teamgenoot Oliveira onderuit. En dan volgde nog de ‘vertrouwen’ uitspraak. Testrijder Mika Kallio neemt Zarco’s plaats in voor de rest van het seizoen.
Wat er met Zarco staat te gebeuren is maar zeer de vraag, maar in de MotoGP blijven wordt lastig, met zowat alle zitjes die intussen zijn bezet. Wellicht dringt een terugkeer naar de Moto2 of overstap naar het WK Superbike dringt zich op. Wellicht geeft het Zarco ook wat tijd om te herbronnen en weer alles op een rijtje te zetten, z’n vertrouwen terug te vinden en een manier te vinden om te leren omgaan met het soort druk die bij het rijden met een dik betaald fabriekscontract met zich meebrengt.