10 Custom Honda Rebels op Wheels & Waves

Vandaag gaat in het Franse Biarritz het Wheels & Waves festival van start. Honda maakt van de gelegenheid gebruik om tien van de vetste Europese custom CMX500 en CMX1100 Rebels tentoon te stellen.

De builds komen uit Spanje, Portugal, Italië, Frankrijk en de UK en zullen tot het einde van het event te bewonderen zijn aan de kust van Frans-Baskenland. Maar ook wie dit weekend niet kan afzakken naar Biarritz kan de customs uitgebreid bewonderen, en wel op hondacustoms.com. Je kan stemmen op je favoriet, de winnende Rebel wordt in augustus bekendgemaakt. Nadat je gestemd hebt, kan je wallpapers van jouw favorieten downloaden, zowel voor desktop als mobiel. Doe ons maar die 5Four Street, dank je wel!

Motoveiga – Gebouwd door Motoveiga, Braga, Portugal
Deze Portugese dealer vond inspiratie bij de pracht en praal van 16de-eeuwse Spaanse harnassen en fleurs de lis om hun CMX500 Rebel om te toveren tot een rijdend kunstwerk. De zorgvuldig afgewerkte koplampbehuizing en koppelingsbescherming vullen de handgeschilderde benzinetank netjes aan. Een Vance & Hines einddemper en lederen zadel vormen de finishing touches.


Lucy – Gebouwd door Honda Garonda, Portugal
Lucy weerspiegelt de Portugese zonneschijn. Het unieke goud-witte kleurschema komt ook terug in de whitewallbanden op gouden velgen. Een handgeschilderd Rebel-logo op de benzinetank maakt het plaatje compleet. Garonda werd ook geïnspireerd door de klassieke CB175 uit de late jaren zestig en begin jaren zeventig, getuige de verbeterde achterophanging, de nieuwe radiatorgrille en de Vance & Hines einddemper.


5Four Honda Rebel Street – Gebouwd door Guy Willison, 5four Motorcycles, UK
Geïnspireerd door lichtgewicht flattrack straatmotoren is deze CMX500 5Four uitgedost in een opvallend ivoor en candy red kleurschema van Pro Kustoms. Over de hele motor zien we handgemaakte details terug, zoals een gepolijste onderzijde van het zadel, handvatten uit Braziliaans hardhout, een racing-achterzijde en roestvrijstalen nummerplaathouder, compleet met een rally-geïnspireerde koplamp. Een unieke titanium Racefit Urban Growler uitlaat maakt alles af.


Maanboard – Gebouwd door MAAN, Motocicli Audaci, Sardinië
Motocicli Audaci vond inspiratie bij de Sand Racers uit de jaren 1930. De volledig heropgebouwde voorophanging springt meteen in het oog, samen met de 19” spaakwielen en het volledig roestvrijstalen uitlaatsysteem. Demper is van SC-Project. Een fraai candy en bladgouden kleurschema siert de benzinetank en de op maat gemaakte achterzijde. Stuur-risers en een nieuw lederen zadel maken het plaatje van de Maanboard af.


Akaimoto – Gebouwd door Akaimoto, Barcelona, Spanje
De inspiratie komt van sportmotoren uit het verleden en van Honda’s eigen Neo Sports Café-gamma. Het koetswerk is uniek, met een hoger geplaatste benzinetank en een eigen kleurschema van de hand van designer Chopinart. Deze Akaimoto moet vastberadenheid uitstralen, wat extra in de verf wordt gezet door het Kalex clip-onstuur en de op maat gemaakte korte einddemper.


Mikuniguro – Gebouwd door Ikono Motorbike, Madrid, Spanje
De motor ontleent zijn naam aan het krijgspaard van Samuarai-generaal Honda Tadakatsu, dat volgens de legende nooit gewond raakte in de strijd. Geïnspireerd door de Honda D-Type, de brat style en de Japanse Bobbertrend vertrekt deze CMX500 vanuit op een uniek kleurenschema van Dave Designs (de studio die de helmen van HRC-rijders Mark Márquez en Pol Espargaró ontwerpt). Vance & Hines demper, verbeterde voor- en achtervering, stuur-risers, mini LED-achterlicht en -richtingaanwijzers en vorkhoezen vervolmaken de build.


Mallorca Moto – Mallorca Moto, Mallorca, Spanje
De groene metallic wrapping met matzwarte en witte details beklemtonen details en dimensies over de hele lengte van de motor. Zo springen het windscherm, voorste spatbord, benzinetank en hoge uitlaat meteen in het oog. Neerwaarts gerichte ronde spiegels, een aangepaste CB300R einddemper, vorkbuishoezen, een achterlicht onder het zadel, een zadel met diamantpatroon en een sportieve, voorwaarts gerichte rijpositie vervolledigen het geheel.


The Sport – Gebouwd door FCR Original, Chauvigny, Frankrijk
Een gemodificeerde swingarm laat toe om Öhlins stereovering te monteren, net als een 17” achterwiel van de CB500F en Dunlop D212 190/55-ZR17 band. Het voorspatbord werd van de grond af opgebouwd en staat 25 mm lager. Een groter stuur voegt meer hefboom toe, en de snelheidsmeter verhuist naar de bovenste kroonplaat. Het koetswerk is het resultaat van een 3D-scan en bestaat uit een op maat gemaakt polyester-carbon benzinetank (met aluminium benzinedop). De achterzijde bestaat uit een Alcantara zadel met ingebedde ledverlichting. De handgemaakte voetsteunen zorgen voor het race-gevoel. De rood-zwarte kleur en details brengen een subtiele ode aan de klassieke Honda-stijl. Het motorblok bleef origineel, maar dat geldt niet voor de FCR Original roestvrijstalen uitlaat.


The Bobber – Gebouwd door FCR Original, Chauvigny, Frankrijk
Het elementaire design van de CMX1100 Rebel vormde het uitgangspunt van deze interpretatie. Een meer custom gevoel duwt deze build nog verder in de bobber-stijl. De swingarm en ophanging bleven onveranderd, maar werden 25 mm verlaagd. De op maat gemaakte zwarte spaakwielen zijn uitgerust met dikke Bridgestones. De bobber-vibe vertaalt zich verder in een aluminium stuur, een lederen zadel met geperforeerde lederen stroken, een aluminium voorspatbord met Mirrachrome afwerking en een geverfde koplampbehuizing. Mini-Baters FCR Original led richtingaanwijzers zijn netjes weggestopt. Net als de CMX Sport is de op maat gemaakte polyester-carbon benzinetank het resultaat van een 3D-scan, in dit geval Mirrachroom/blauw satijn afgewerkt en uitgerust met aluminium benzinedop.


Honda CMX Rebel Waves – Gebouwd door FCR Original, Chauvigny, Franktijk
FCR haalde inspiratie bij het Wheels and Waves-festival en de Californische spirit. Het motorblok blijft ongewijzigd, maar de achtervering, het stuur, de richtingaanwijzers, het voorste spatbord, de uitlaat, de tank en het bagagerek voegen eigenheid toe. Een wit-blauw kleurschema voorzien van een wave-motief op de benzinetank werkt deze custom Rebel af.

Deel

Gerelateerde artikels

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota keert in 2025 terug naar WorldSBK

De Italiaanse motorfietsfabrikant Bimota treedt in 2025 terug aan in het WorldSBK kampioenschap, onder de vlag Bimota by Kawasaki Racing Team. Daarmee keert Bimota terug

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

QJ SRT 700 X Touring

MotoMondo introduceert QJMOTOR

Vanaf mei zal MotoMondo, importeur van onder meer Royal Enfield, Moto Morini en Mash, het merk QJMOTOR introduceren op de Beneluxmarkt. De fabrikant is bij