MY21: Honda CRF300L

De CRF250L, die in 2012 in Europa werd gelanceerd, heeft sindsdien heel wat zieltjes gewonnen bij zowel opstappers als liefhebbers van een onverhard ommetje. In 2017 kreeg hij gezelschap van de CRF250 RALLY, die vrijelijk werd geënt op z’n Dakar-broertje. In 2021 krijgen beide machines een fikse upgrade: zo krijgt het duo een nieuwe motor met meer cc’s, gemonteerd in een aanzienlijk lichter chassis, wat voor winst qua vermogens-gewichtsverhouding zorgt van liefst 13%.

 class=

De vloeistofgekoelde viertaktmono zwelt aan tot 286 cc, is vanaf heden EURO5-conform, en produceert nu dik 27 pk bij 8.500 tpm, en genereert dankzij z’n langere slag 18 % meer maximumkoppel: 26,6 Nm bij 6.500 tpm. De nieuwe timing van de inlaatnokken en de herziene in- en uitlaattrajecten zorgen ervoor dat de CRF300 beter ademt, terwijl zowel het vermogen als koppel vinniger voor de dag komen door kortere overbrengingsverhoudingen in de eerste vijf versnellingen – de zesde in de bak is een overdrive. Die versnellingsbak is overigens gekoppeld aan een slipper-assistkoppeling, die een blokkerend achterwiel verhindert en voor voor een lichter te bedienen koppelingshendel zorgt.

Een opnieuw ontworpen stalen semi-dubbel wiegframe en aluminium swingarm schaven wat van het totaalgewicht, dat met liefst vier kilogram daalt. Tevens heeft Honda de stijfheid herzien: iets meer laterale flex moet zorgen voor meer feedback en gevoel. Ten opzichte van z’n 250-voorganger krijgt de CRF300L iets meer veerweg (10 mm voor / 20 mm achter) en dus ook een tikkeltje meer grondspeling.

Het opgefriste kuipwerk van de CRF300L herbergt dan weer een slankere tank (7,8 l.), een smaller zadel, en een nieuw, gemakkelijk af te lezen LCD-instrumentendisplay. Ook de zitpositie werd herzien om lichte stuurmanoeuvreerbaarheid te bevorderen – het stuur wordt iets naar achteren getrokken, de voetsteunen staan iets lager en verder naar achteren dan voorheen. De zithoogte groeit met 5 mm tot 880 mm.

En de CRF300 Rally?
Wel, die doet ‘t met een vijf millimeter meer aan zadelhoogte (al zakt hij wel 10 mm ten opzichte van het afzwaaiend model), 2,7 liter aan peut meer dan z’n voorganger (nu 12,8 liter in totaal), flexibel gemonteerde led-richtingaanwijzers, en een aangepast stuur en voetsteuntjes met het oog op langere trips. In het stuur steken extra gewichtjes en de voetsteunen krijgen rubberen inlegstukjes, beide om vibraties te beperken.

Al hangt er een flinke ‘maar’ aan vast: de CRF300 Rally wordt voorlopig niet op de markt gebracht in de Benelux en Frankrijk. Al zou dat volgens de PR-Manager van Honda wel nog kunnen, als er voldoende vraag naar het model is. Maar voorlopig doen we ‘t hier dus met de CRF300L – ook niet bepaald een straf.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen