Een RS660 voor de racerij: Aprilia RS660 Trofeo

Heb jij altijd van gedroomd van een internationale racecarrière of spendeer je slapeloze nachten als je over Aprilia’s RS660 mijmert? Zit je er niet mee om binnenkort een paar retourtjes naar Italië te bollen? Wel, dan zou het BK Corse wel eens iets voor jou kunnen zijn – een twin-tak van het CIV, het nationale Italiaanse kampioenschap. En daar zal in 2021, onder impuls van Aprilia Racing, een extra categorie bijkomen waarin enkel Aprilia’s RS660 in zal aantreden. De aftrap is voorzien op 16 mei op Misano. Daarna trekt het circus achtereenvolgens naar Imola (4 juli), Misano (25 juli, twee races), Mugello (29 augustus) en Vallelunga (10 oktober) trekt. Noopte de machine op zich nog niet tot watertanden, dan de kalender wel…

 class=

Deelnemen aan de zogenaamde “Aprilia Racing Area”, een all-in concept voor het hele seizoen, kost bij de Italianen wel een flinke 34.900 euro (excl. btw), maar daarvoor heb je wel wat. Een compleet geprepareerde RS660, inschrijving voor de raceweekenden en tests voor het seizoen, technische ondersteuning, telemetrie, technische bijstand, benzine, banden, remmen, hospitality, een verzekering met beperkte franchise bij vallen, fotoshoots,…

 class=

Maar goed, de raket van dienst dus – de RS660 Trofeo. Die krijgt ten opzichte van de straatlegale versie een nog lager geplaatst stuur, en verder naar achter gemonteerde voetsteunen, Pirelli Supercorsa V3 SC1-rubber om de wielen, Öhlins-ophanging en Brembo-remmen met speciale raceremblokken. Voorts krijgt de Trofeo een Sprint Filter-luchtfilter en SC Project-uitlaat, een carbon Cruciata Racing-kuip en Spider Racing-componenten. Zanasi Bodywork, die ook het lakwerk voor Aprilia Racing verzorgt in de MotoGP, staat in voor de basislaklaag. Ook in de raceuitvoering presteert de RS660 105 pk, maar het drooggewicht zakt gevoelig tot 153 kg droog.

Ook bij ons!

Bovenstaand nieuwtje kwam ons vandaag vanuit Italië toegewaaid, maar eigenlijk hoef je allerminst zo ver over de grenzen om te gaan racen én kan ‘t zelfs met een krapper budget. Want – zoals we eerder al berichtten – wordt ook vanuit België al enkele maanden aan een specifieke Aprilia RS660 Cup Belgium gesleuteld, die zal aansluiten bij de Belgian Twin Trophy, een Open Belgisch Kampioenschap van het BMB-FMB. De uitslagen van de RS660 Cup Belgium worden bijgevolg ook opgenomen als resultaat in de BTT SuperTwin klasse voor het Belgisch Kampioenschap alsook voor de interne Cup. Tot op heden zijn alvast zes rijders ingeschreven.

Daarvoor is een prijs afgesproken van amper €11.990 voor een gloednieuwe Aprilia RS 660 met racekuip, een Akropovic uitlaatlijn, ECU met racemapping en een tandwielenset om de gearing aan te passen. Optioneel kan ook nog geopteerd worden voor de volgende opties: clip-ons, andere schetsplaat en voetsteunen, Öhlins TTX schokbreker, Öhlins cartridge vooraan, stuurdemper en een set extra velgen voor die meer wisselvallige dagen.

De kalender vind je hieronder, voor meer info kan je surfen naar rs660cup.be

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen