MV Agusta Superveloce Ago

De Italiaanse pr-afdeling van MV Agusta staat er een beetje om bekend om voor elke sch**t in een fles een persbericht uit te sturen. Doorgaans sparen we de special en limited editions op en pakken we ze mee in de Shortshift-rubriek van onze magazines, waar ze zo onderhand een beetje een running gag geworden zijn. Maar voor deze maken we met plezier een uitzondering…


Tijdens het voorbije MotoGP-raceweekend op Misano werd namelijk de MV Agusta Superveloce Ago voorgesteld, als eerbetoon aan Giacomo Agostini. Er was eerder natuurlijk ook al de F4 Ago en de F3 Ago, dus zo ‘uniek’ is het hele idee van de Superveloce Ago nu ook weer niet, maar ach, wie maalt daar om.

De MV Agusta Superveloce Ago is gelimiteerd op 311 stuks (voor evenveel overwinningen), waarvan de eerste 15 stuks nóg exclusiever zijn (voor 15 wereldtitels). Die krijgen een carbon plaatje met speciale graphics op de tankdop.  Kan ook niet ontbreken op de tank: de handtekening van de meester zelf.


De Superveloce Ago doet het met dezelfde cijfers als de ‘gewone’ (147 pk en 88 Nm), maar wordt voor de gelegenheid uitgerust met een 43 mm Öhlins NIX voorvork en een TTX 36 schokdemper achter, allebei volledig instelbaar, terwijl de instelbare stuurdemper vastgeschroefd zit op een CNC gefreesde steun. Delen van het kuipwerk zijn carbon en handgemaakt, zoals de zijpaneeltjes, de onderkant van het kontje en de duozitcover. Een ‘old style’ windscherm en spaakwielen voor en achter maken het plaatje af.   


De Ago wordt standaard geleverd met de drie pijpjes, zoals het MV Agusta betaamt zit er ook een racekit bij met Arrow uitlaatjes (twee pijpjes rechts, eentje links) plus rode handgrepen en een ECU met aangepaste mappings. Voorts zit er nog een motorhoes en uiteraard een authenticiteitscertificaat bij. Mag ook wel, voor de dik 32.000 euro die de Ago moet kosten…




Deel

Gerelateerde artikels

Pirelli Diablo Powercruiser

Pirelli lonkt nu ook naar customs

Pirelli bood altijd al een heel breed gamma motorbanden aan, alleen de cruiserliefhebbers bleven bij de Italianen tot nog toe in de kou staan. Daar