Terwijl Columbus bovenop z’n zuil nog maar eens blijk geeft van weinig oriëntatievermogen door naar Afrika te wijzen in plaats van Amerika, rijd ik welgemutst wél de juiste richting uit: dwars door Barcelona, de navigatie op m’n dashboard volgend, een haast zekere elektrische toekomst en nieuwe wereld tegemoet. Althans, wat stadsverkeer betreft…
Ik doe dat in het zadel van de BMW CE 04, de gloednieuwe elektrische scooter waarvoor het merk resoluut leentjebuur speelde bij hun autobroeders. De gebruikte 40 Lithium-Ion cellen zijn identiek aan wat pakweg een BMW i4 gebruikt, zij het iets minder in aantal. BMW geeft daarmee een niet verkeerde actieradius op van 130 km (100 km in geval van de A1-versie). Ook de vloeistofgekoelde elektromotor van de BMW CE 04 komt van de vierwielers, als één derde deel van een 225xe Active Tourer krachtbron. Het maximumvermogen bedraagt 42 pk (31 pk in A1-uitvoering) en is goed voor een acceleratie van 0-50 km/u in 2,6 seconden. Topsnelheid zou 120 of 130 km/u moeten bedragen, naargelang de BMW-bron die je raadpleegt.
Het maakt dat ik vlot én geruisloos door m’n favoriete stad op aarde zoef. De acceleratie bij de vele stoplichten is genoeg om pakweg een Ténéré 700 achter je te houden, merk ik. Als je het ‘gashendel’ van de CE 04 dichtdraait, vertraag je voldoende om de remmen niet aan te hoeven spreken. Dat ‘remmen op de motor’ zorgt er ook voor dat de batterij regenereert. Daar hoort wel het soort piepende geluid bij dat kan omschreven worden als ‘dinsdagochtend op de covid-afdeling’. Nu goed, alle beetjes helpen om de actieradius op peil te houden, zeker bij een niet zo Spaanse temperatuur van 4 graden en de handvatverwarming vol op drie. Opladen gaat op zich snel. Bij een installatie van 10A is de batterij in 4 uur en 20 minuten 100 % opgeladen (80 % in 3 uur), aangesloten op een 30A installatie krijg je al na 1u40 de volle lading. Maar de actieradius van de CE 04 volstaat voor een stevige rit in en rond Barcelona, dus zeker om te gaan werken en boodschappen te doen.
Op een koude ochtend als deze valt op dat de windbescherming zo goed als niet bestaat, alleen je benen zitten beschermd. Zadelverwarming had dus best gemogen op de wat bizarre zadel van de CE 04. Het is even zoeken naar een comfortabele zithouding, omdat de zit steeds in m’n knieholten duwt. Dat zadel is trouwens uitgerust met een soort vreemde meettabel in inch – al is er bij deze temperaturen in mijn geval niks om mee uit te pakken in lopende inches. Onder het zadel zit een ruime bergruimte die vanaf de zijkant opent, en met gemak een integraalhelm en laadkabel herbergt.
Met 231 kg valt het gewicht van de BMW CE 04 relatief mee, en een initieel gevoel van onderstuur verdwijnt zodra de banden een beetje temperatuur kunnen vasthouden. De CE 04 stuurt licht en scherp. Dat wordt ook gedemonstreerd door een Barcelonese motoragent die op z’n oudere elektrische C Evolution komt aanschuiven voor een proefrit. De man raast ons op een rotonde voorbij met een snelheid die zelfs WSBK-rijder Eugene Laverty (aanwezig op uitnodiging van werkgever BMW) achterlaat met ogen groter dan de 15” wielen van de CE. Het uiterlijk van de CE 04 is bij de doorsnee toeschouwer sowieso al goed voor een inch of zeven aan pupildiameter. Het ding valt op, zoveel is duidelijk.
In een stad als Barcelona is een elektrische scooter echt wel zinvol. En de CE 04 mag dan tweespalt zaaien qua uiterlijk, ik vind ‘m er fris uitzien. Zo voelt hij ook, wegens gebrek aan windbescherming. De actieradius is meer dan adequaat voor stadsgebruik, terwijl de prijs en het gewicht vrijwel gelijkligt met die van de andere maxiscooters. Heb je makkelijk toegang tot een laadpunt, dan is de oplaadduur behapbaar. Wat scooters betreft zie ik de elektrische transitie helemaal zitten, zeker als ze zo goed zijn als de CE 04.
Prijs België: € 12.250,- • Prijs Nederland: € 12.650,- • Meer info: bmw-motorrad.be
Tekst Pieter Ryckaert • Fotografie BMW