Nieuwe BMW GS: wat weten we al?

Hoewel de nieuwe GS pas voor modeljaar 2024 wordt verwacht, werkt BMW uiteraard nu al hard aan het nieuwe paradepaard. Druppelsgewijs komen er spionagefoto’s en andere info binnensijpelen. Wat weten we intussen?

Aandachtige internetters konden eerder dit jaar een update op de BMW-website spotten, waar héél even een aantal nieuwe modelnamen te zien waren. Dat betrof toen een R 1300 GS, R 1400 GS en M 1300 GS. We kunnen dus rustig aannemen dat de nieuwe GS een 1.300cc wordt – of toch iets in die buurt – en dat er een M-variant komt die zich allicht geheel volgens M-traditie in sportiever vaarwater begeeft. Opmerkelijk is dat er ook een 1400-versie in dat rijtje voorkomt; als we even onze fantasie de vrije loop laten zou dat misschien de Adventure kunnen worden, met extra vermogen en koppel dat het extra gewicht moet compenseren.

Het duwtje in cilinderinhoud naar 1.300cc doet niet meteen een grote sprong in prestaties vermoeden, eerder een noodzaak om de cijfers op peil te houden met het oog op de (immer stringentere) emissienormen. Hoewel we waarschijnlijk wel een paar extra pk’tjes mogen verwachten, zal er wellicht meer ingezet worden op het verder optimaliseren van de vermogensafgifte.

Opvallend is dat BMW z’n best lijkt te doen om de cilinders aan spiedende ogen te onttrekken, ook op de foto’s die bij de collega’s van MCN te zien zijn en waar het zeil net een tikje te perfect gelicht is. Dat doet vermoeden dat het blok flink onder handen genomen is, complete waterkoeling misschien?

Intussen worden er af en toe spionagefoto’s gelekt, al dan niet doelbewust, waarop de prototypes in een vergevorderde staat van afwerking lijken te zijn. Zo zijn alle reflectoren al gemonteerd, de uitlaten in chroom gestoken en zijn er ook al opties te bespeuren zoals een dubbele Akrapovic-demper.

Afgaand op de foto’s lijkt het frame zo goed als nieuw, waarbij het blok nog steeds als dragend deel fungeert. De remmen vooraan zijn ook nieuw, maar evengoed radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen. Al eerder werd er op andere spypics gesuggereerd dat BMW ook bezig is met de integratie van dodehoeksensoren zoals we die kennen van de Ducati Multistrada V4, een elektronische module in de snuit suggereert dan weer adaptieve cruisecontrole.

Zolang BMW de lippen stijf op mekaar houdt blijft dat alles echter giswerk. Iets zegt ons dat er de komende maanden nog meer ‘spionage’-materieel gelekt zal worden, al dan niet door BMW zelf…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen