V-Strom kiest het ruige pad

Het is duidelijk dat Suzuki rondom de nieuwe 776cc paralleltwin een volledig nieuw platform aan het bouwen is. Naast de GSX-S8 naked komen de Japanners ook meteen met de V-Strom 800DE.

Net als bij de GSX-8S voorziet het nieuw ontwikkelde tweepits-hart dus in de arbeidsvitaminen, en blijkt het na een duik in de specificaties zelfs een pk’tje krachtiger. De V-Strom staat voor 85 pk in de boeken, en 78 Nm aan koppel. Met z’n relatief lange slag moet de twin vooral van onderuit de rijder op z’n wenken bedienen, bijgestaan door de onregelmatige ontstekingspulsen van de 270° krukas die het vermogen net even wat mooier moeten spreiden.

Ook hier uiteraard ride-by-wire voor ragfijne aansturing en een directe connectie met de rijhulpsystemen. Waar de Drive Mode Selector net als bij z’n naakte evenknie de bekende A/B/C modi voorschotelt, doet de V-Strom het wel met een extra optie qua tractiecontrole; de zogenaamde G(ravel) Mode. Deze geeft je staand op de steppen meer ruimte om het achterwiel te laten spinnen. Zelfde geldt voor het ABS, dat een extra optie biedt voor offroad-gebruik (grijpt minder snel in) én het uitschakelen van de achterrem mogelijk maakt. De V-Strom is aangenaam rijk uitgerust met onder andere een up/down quickshifter, Low RPM Assist, Easy Start, slipperkoppeling, 5” TFT-dashboard, drietraps verstelbaar ruitje en standaard USB-aansluiting.

Dat de V-Strom 800 z’n avontuurlijke inslag serieus neemt, blijkt wel uit de lange veerwegen (220 mm!) en het volledig instelbare Showa veerwerk rondom. Het 21” voorwiel onderstreept de hang van Suzuki’s kersverse allroad om het avontuur vooral te zoeken buiten de gebaande paden. Met de 20litertank moet je trouwens een behoorlijk stuk kunnen komen.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen