Nieuw: Benelli Tornado Twin 500

Is Benelli’s nieuwste lichte naked een frisse wind in het naakte genre of slechts een storm in een glas water? Op basis van de paralleltwin van de inmiddels bekende TRK 502 vissen de Italo-Chinezen in ieder geval de oude Tornado naam weer uit de sloot.

Voor de niet-ingewijden onder ons; de Tornado was dé superbike waarmee Benelli eind jaren 90 terugkeerde op het mondiale toneel. Een nogal spectaculair apparaat op basis van een vurige driecilinder en uiteraard bekend van de koelvinnen in de kont die de radiateur (op diezelfde nogal afwijkende plek) op de juiste temperatuur moesten houden. Afijn, das war einmal. Van het Italiaanse Benelli van toen is na het (onvermijdelijke faillissement) niet zo veel meer over, het zijn de Chinezen die nu de dienst uitmaken. Dat levert qua verkoopcijfers wel resultaat op. Zo is de TRK 502 in Italië al een tijdje de best verkochte motor.

Goed, op die basis komt Benelli nu dus met de fris ogende Tornado Twin 500. Dat er meer Tornado’s zullen komen (op basis van de nieuwe 800, bijvoorbeeld) lijkt een kwestie van tijd aangezien Benelli zelf aangeeft dat het design van de 500 model zal staan voor een nieuwe naked generatie. Dat is dan goed nieuws. De basis kennen we, de tweepitter is goed voor 48 pk @ 8.500 tpm en een topkoppel van 46 Nm @ 6.000 tpm. De blokdeksels zijn opnieuw ontworpen evenals het uitlaatsysteem en de airbox, laatste twee met het oog op de alsmaar striktere emissieregels.

Het stalen buizenframe is robuust maar staat niet garant voor het lichtste rijwielgedeelte in motorland, getuige ook de 199 kg die de 500 rijklaar op de weegschaal zet. Benelli’s zijn notoir aan de zware kant. Een 50mm UPSD-vork verzorgt de feedback, twee radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen bijten zich vast in een set (forse) 320 mm schijven. Dat ziet er dus verder prima uit. Net als het compleet uitgeruste 5” TFT dashboard inclusief bluetooth connectiviteit en de LED verlichting rondom.

De Japanners moeten op gaan letten, hadden we dat al gezegd? O ja, en we zijn net zo benieuwd naar levering en prijzen als jullie, zodra we meer weten lees je het hier.

Deel

Gerelateerde artikels

Motorrijder mei 2024

Een wereld van uitersten

In dit nummer kregen we tegen wil en dank te maken met uitersten. Soms zelfs in één en dezelfde motor, zo is de gloednieuwe Enduro

Motorkeuring

Dossier: één jaar motorkeuring

Op 1 januari 2023 voerde Vlaanderen de motorfietskeuring in. Sindsdien moet elke motor van meer dan 125cc die tweedehands verkocht wordt en elke motor die