Rieju Aventura Legend 500: Europa door op één tank?

Rieju werd in 1942 opgericht en viert zijn tachtigste verjaardag met de Legend reeks. Daarvoor trekken de Spanjaarden een paar blikken groene en grijze verf open, de kleuren die ze ook tachtig jaar geleden gebruikten. Er is echter meer dan alleen wat cosmetische opsmuk want de Aventura 500 en de E-MR Eléctrica verraden welke richting Rieju in de toekomst uit wil.

Als Rieju al veel internationale bekendheid geniet (met alle respect), dan is dat vooral voor zijn enduro machines. Het gamma wordt opgedeeld in de Ranger-, Racing- en Pro-reeks waarbij Rieju alle enduroliefhebbers van de pure recreant tot de diehard wedstrijdrijder bedient. De MR Pro 125 viertakt is nieuw, de andere enduro’s met 200, 250 en 300 cc tweetakt krachtbronnen voldoen allemaal aan de Euro5 norm. Nagelnieuw is de E-MR: een elektrische enduro met een 60 kW motor die uit zijn 48 Ah batterij een bruikbare actieradius van honderd kilometer zou moeten halen. De E-MR weegt 120 kilo gram en is uitgerust met hoogwaardige Kayaba vering. De Aventura 125 is een lichte adventure met een wel heel uitgesproken smoelwerk dat wordt gedomineerd door de twee boven mekaar gestapelde ronde koplampen. Een (k)oud kunstje van Kiska Design, al lijkt het bij Rieju toch iets minder geslaagd.

Groen avontuur

Om de tachtigste verjaardag van het merk uit Figueres te vieren worden vijf modellen in de Legend kleurstelling van groen en grijs aangeboden. De Century 125 Legend zoekt een evenwicht tussen een scrambler en een café racer, de Tango 125 is een heel eenvoudige straatmotor met iets meer veerweg zonder enige offroad ambities te koesteren terwijl de MR Legend 250/300 hardcore enduro’s zijn. De belangrijkste machine in de Legend line-up is evenwel de fonkelnieuwe Aventura 500, met zijn 471cc metende paralleltwin de grootste Rieju wegmotor ooit gebouwd. De boring x slag verhouding van 67 x 66,8 mm komt precies overeen met die van de Honda CB500X en de Voge DSX 500, dus het zou ons geen fluit verbazen mocht het motorblok of zelfs de complete motor bij Loncin in China worden gebouwd. Waarmee we niet gezegd hebben dat de Spanjaarden zomaar wat in China zijn gaan shoppen want het rijwielgedeelte van de Rieju Aventura 500 Legend is anders dan anders. Zo koos Rieju voor een 21” voorwiel om de Spaanse adventure klaar te maken voor het échte avontuur, er zit een joekel van een carterplaat onder en standaard is de motor voorzien van een stuurdemper en bandenspanningssensoren. Het meest opmerkelijke is echter de dubbele brandstoftank: 20 liter vooraan en nog eens 19 liter onder het zadel, en dat voor een 500cc. Als de Rieju even zuinig is als de Honda CB500X en de Voge DSX 500 die we recent testten, dan moet je met de Aventura 500 Legend op één tank zomaar eventjes 1.083 kilometer ver kunnen komen. Da’s een flinke rit.

Stel zelf je motor samen

Opmerkelijk: op de Spaanse website van Rieju (en dus niet op de internationale site) kan je je motor helemaal zelf samenstellen. Je kiest een model en begint vanaf dat platform te spelen met de configuratie. Bepaal zelf de kleur, de motorisatie, de afwerking en bij elke keuze zie je de motor en de prijs van de machine evolueren. Ongetwijfeld niet eenvoudig voor Rieju om dat qua homologatie allemaal voor mekaar te krijgen, maar wel een interessante insteek. https://rieju.com/ca/configura-la-teva-moto

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen