Je kan zeggen wat je wil, maar Kawasaki is duidelijk nog niet van plan de handdoek te gooien als het op sportmotoren aankomt. Na de eerder al gepresenteerde, ronduit spectaculaire ZX-4R (wordt in de herfst in de showrooms verwacht) hebben de groenen nu ook de Ninja ZX-6R afgestoft voor een rentree op het supersporttoneel.
Waarom? Eerlijk gezegd is dat ook voor ons gissen. Waar je bij de ZX-4R nog denkt aan jong publiek en bij de ZX-10R de link ziet tussen WK-succes en het ultieme trackday-kanon, lijkt het supersportgenre al een tijdje op z’n laatste benen te lopen. Een Vverklaring zou kunnen zijn dat Kawasaki in navolging van het (relatieve) succes van de Yamaha R6 aanwezig wil blijven in een (wegrace)klasse die wereldwijd wel weer wat kleur op de wangen begint te krijgen.
Het verschil tussen beide Japanse kemphanen is wel dat Kawasaki kiest voor een straatmotor (de R6 is enkel voor circuitgebruik) en dus de emissie-horde zal moeten nemen. Maar goed, zolang Kawasaki het zelf een prima idee vindt, hoor je ons niet klagen.
Wat voor vlees hebben we in de kuip? In ieder geval vlees dat we al kennen, het uittredende model (in Europa al een tijdje van de markt maar in de VS en Japan gewoon nog leverbaar) vormt namelijk de basis voor de nieuwe Ninja ZX-6R. Dus zien we een vier-in-lijn met een slagvolume van 636cc met – ingegeven door de striktere emissie-eisen – aangepaste nokprofielen, evenals aangepaste inlaatkelken en uitlaatbochten. Toch steeg het topvermogen licht; van 128 pk in 2019 naar 129 pk @ 13.000 tpm nu.
Tractiecontrole is uiteraard aanwezig, zij het niet gekoppeld aan een IMU, en nu samen met een power mode (Full of Low) gekoppeld aan vier rijmodi; Sport, Road, Rain en de zelf in te stellen Rider. Het 4,3” TFT-dashboard is eveneens nieuw en uiteraard voorzien van smartphoneconnectiviteit. Voor het kuipwerk werd duidelijk naar de ZX-10R gekeken, met een kop- en zijkuip die in meerdere lagen zijn opgebouwd, uiteraard met ledverlichting rondom. Een quickshifter (alleen up) is standaard.
Frame en rijwielgedeelte zijn vrijwel identiek, met een SFF-Big Piston Showa vork vooraan, een Uni Trak shock achteraan en set radiaal gemonteerde Nissin monoblocs voor de gewenste vertraging. Overigens bijten die zich nu vast in 310 mm schijven van het ‘ronde’ type, en niet meer gekarteld zoals voorheen.
Standaard staat deze supersport op Pirelli Diablo Rosso IV rubber en eenmaal op de weegschaal is de ZX-6R goed voor 195 kilo rijklaar. Samengevat; is er heel veel nieuws onder de zon? Nee, dat valt wel mee. Maar daar rouwen wij niet om, ieder excuus om met een supersport te rijden grijpen wij met veel plezier liefde aan. Nieuws over de prijs en beschikbaarheid volgt binnenkort.