Tweedehands: Ducati Streetfighter 1098 (S) (2009–2012)

Ducati Streetfighter 1098

Nee, je zal niet omver worden geblazen door het aanbod als je de zoektocht naar een tweedehands Ducati Streetfighter 1098 (S) start, maar wees er maar zeker van dat dat wél zal gebeuren tijdens de testrit.

Om maar met de deur in huis te vallen: de Streetfighter 1098 was niet meteen een commercieel succes voor Ducati, simpelweg omdat het geen allemansvriend was. Ducati probeerde daarna het tij nog wel te keren met een toegankelijkere Streetfighter 848, maar dat was in goed Italiaans too little too late.

De Streetfighter is zowel in de standaard als de S-versie opgebouwd rond de V-twin uit de 1098 superbike, goed voor 155 pk. De kleinere airbox, dikkere uitlaatbochten en aangepaste mapping moesten de naked een stuk bruikbaarder maken voor dagelijks verkeer, al moet je je daar niet al te veel bij voorstellen.

Ducati Streetfighter 1098

Op lage snelheden (lees: stadsverkeer) is de gasrespons nogal nukkig en ‘even’ de zware koppeling erbij pakken is makkelijker gezegd dan gedaan. Ook de zithouding is niet meteen alledaags: je zit vrij hoog (een eventuele passagier helemaal) en het brede stuur staat heel laag. Van windbescherming is geen sprake, om de winddruk op langere trajecten een beetje te dempen kan je niet veel meer doen dan een tanktas monteren.

De 35 mm langere swingarm in combinatie met de aangepaste geometrie aan de voorkant (1,1° minder steile balhoofdhoek, 10 mm meer naloop) moeten de Streetfighter minder gevoelig maken voor wheelies en wat meer stabiliteit geven op hoge snelheid. De stuurdemper is daarbij een nuttig extraatje; al is die redelijk zwaar, wat de wendbaarheid van de motor bij lage snelheden in negatieve zin beïnvloedt. Je zal niet de eerste Streetfighter-rijder zijn die denkt dat er te weinig druk in de voorband zit.

Ducati Streetfighter 1098

De standaard Streetfighter werd met Showa vering op weg gestuurd, de S kreeg Öhlins, Marchesini wielen, een carbon voorspatbord en tractiecontrole. Op slingerwegen van prima asfalt is de Streetfighter een waar genot, tussen de 3.500 en 6.000 toeren per minuut kogelt de Italiaan je van bocht naar bocht.

Op pokdalig asfalt is de pret minder want door de agressieve gasrespons, de uitgesproken zithouding, de afwezigheid van een slipperkoppeling en de uitlaat die rechts vervelend in de weg zit is de Streetfighter niet de gemakkelijkste motor om flink mee door te kachelen.

Heel veel Streetfighters van de eerste generatie zijn er niet verkocht en veel kilometers hebben de eigenaren er doorgaans niet mee gereden. Het lijstje van bekende technische gebreken is dan ook kort, al is ook normaal onderhoud aan een Ducati wel prijzig. Als je een Streefighter (S) zoekt is de hoofdvraag niet of hij betrouwbaar is, nee, die vraag luidt: ben ik wel mans genoeg voor de Streetfighter?

Vloeistofgekoelde V-twin • 1.099cc • 169 kg (droog) • 16,5 l • € 5.500 – € 10.000

Ducati Streetfighter 1098

Deel

Gerelateerde artikels