Ducati Hypermotard 698 Mono

Ducati Hypermotard 698 Mono

Ze kunnen bij KTM (en de rest van Pierer club) de borst nat maken. Ducati gaat namelijk vol in de aanval op traditioneel Mattighoofs terrein, met de komst van de ronduit spectaculaire Hypermotard 698 Mono.

De Hypermotard 698 Mono is de eerste uit de reeks van wat een heel nieuw mono-platform zal worden, dus waarom dan niet aftrappen in stijl zullen ze in Bologna gedacht hebben. Over het blok vind je hier alle gewenste info en dus kunnen we ons hier focussen op de speerpunten.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Zoals het topvermogen van 77,5 pk @ 9.750 tpm en topkoppel van 63 Nm @ 8.000 tpm. Ducati claimt daarmee de krachtigste eenpitter van het moment te produceren, en met een schuin oog loerend richting bijvoorbeeld een Husqvarna 701 en KTM 690 SMC R lijkt dat niet gelogen; de Duc perst er met circa 30cc minder, dik 3 pk meer uit.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Zoals we inmiddels wel gewend zijn van Ducati zit ook deze Hypermotard volgepropt met een Media Markt aan elektronica. Hou je vast; 3 Power Modes (Low, Medium, High), 4 Riding Modes (Race, Sport, Touring, Urban, Wet), wheelie control, traction control, engine brake, launch control en een quickshifter up/down. Af te regelen via een minimalistisch 3,8” lcd-dashboardje.

Voor het eerst bij een Ducati is het bochten-ABS in te stellen op liefst 4 standen. Stand 4 is maximale bijsturing voor tricky omstandigheden (lees: nat), standje 1 is voor de absolute Pro’s die zonder ABS achter en (bochten-ABS) voor de boel dwars willen aanremmen, terwijl stand 2 en 3 welwillende amateurs een handje moeten helpen een bocht in te remmen met het achterwiel uit het gelid.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Voor dat laatste heeft Ducati een speciaal Slide by Brake foefje ontwikkeld. Je houdt dan bochten-ABS op het voorwiel, terwijl tegelijkertijd de elektronica de mate van slip achter controleert op het moment dat je de achterrem erbij pakt. Stand 2 geeft de rijder meer vrijheid, zo kan je de heilige graal van het dwars aanremmen mooi opbouwen. Is de theorie. Dat remmen voor doe je trouwens met een enkele Brembo M4.32 en potige 330 mm schijf.

Een lichtgewicht trellis frame met verschillende buisdiktes moet het stuurgehalte naar ongeëvenaarde hoogtes tillen. Met 7,2 kilo is het frame mooi op streefgewicht en tikt de Hypermotard 698 met lege tank uiteindelijk 151 kilo aan. Knap, maar wel 4 kilo zwaarder dan de eerdergenoemde concurrentie. Al is het wel zo dat de Hypermotard rijkelijker uitgerust is in vergelijking met de wel erg spartaanse ‘omgebouwde crossers’ uit Oostenrijkse keuken.

Ducati Hypermotard 698 Mono

Maar goed, de 45 mm voorvork komt van Marzocchi en de eveneens volledig instelbare shock uit de keuken van Sachs. Dat zit wel snor. Apart is dat Ducati gekozen heeft voor gietwielen, de Italianen claimen dat die een halve kilo lichter zijn dan hun gespaakte evenknieën. Anders nog iets? Hmja, dat er ook een 35 kW versie beschikbaar is (mocht je je rijbewijs ook direct weer kwijt willen) en dat de QS alleen standaard op de RVE-versie zit. Staat vanaf 12.790 euro in je garage.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen