Met een beetje fantasie zou je kunnen zeggen dat Suzuki met deze GX het beste van twee werelden heeft samengevoegd, alsof ze een GSX-S1000GT en V-Strom 1050 in de blender hebben gegooid, maar in feite stond alleen de GSX-S1000GT aan de basis van deze goed uitziende toerder.
Kort door de bocht kan je zeggen dat twinspar frame, swingarm, Brembo remmen en blok van de GSX-S1000GT redelijk onaangetast zijn overgeheveld naar de GX. Wat dan weer niet wil zeggen dat de Suzuki-ingenieurs de Franse slag gehanteerd hebben, integendeel, de GX is bedeeld met aardig wat Suzuki-primeurs.
Laten we beginnen bij wat we kennen: het 152 pk en 106 Nm sterke 999cc viercilinder krachthonk uit de GT. If it ain’t broke, don’t fix it, dat idee. En bovendien, vergeleken met een toch redelijk directe concurrent als een Versys 1000 is dit blok nog altijd een behoorlijk stuk krachtiger.
Kortom, aan poeier geen gebrek en bovendien kan je met de Power Mode Selector altijd nog de gasrespons wat afvlakken of verder op scherp zetten via het drieluik Comfort, Basic of Active. Die kenden we al van eerdere Suzuki’s, wel nieuw is het hele digitale raamwerk dat vanaf nu aangestuurd wordt door een 6-assige IMU. En dat werd zo stilaan ook tijd, mogen we wel zeggen.
Hoe dan ook, op de GX word je nu digitaal bijgestaan op vlak van tractie-, lift, roll en torque control. De eerste kan je eigenhandig in 7 standen finetunen. Ook fijn, een up/down quickshifter is standaard. Nieuw is het zogenaamde Active Damping Control dat de ‘hardheid’ van de demping koppelt aan de gekozen Power Mode, het gaat dan om de voorgekookte standen Hard, Medium en Soft. Maar je kunt ook zelf via User de dempingskarakteristiek naar je hand zetten en die zo koppelen aan een Power Mode naar keuze.
De GSX-S1000GX maakt verder ook nog gebruik van het nieuw ontwikkelde SAES, Suzuki Advanced Electronic Suspension. Dit adaptieve Showa veersysteem berekent (1.000 keer per seconde) aan de hand van de input uit de IMU de juiste mate van demping met als doel alle hobbels vakkundig glad te strijken; het zogenaamde skyhook-principe.
Het systeem is zo slim dat het bij pokdalig asfalt ook direct de gasreactie wat aanpast (en daarna weer automatisch terug laat vloeien in de oorspronkelijke modus). De systemen communiceren dus onderling met elkaar. Dit alles om het vege lijf van de eerste stuurman – en eventuele duo – zo veel mogelijk te pamperen.
In het verlengde daarvan is de dynamische veervoorspanning (achteraan) ook wel een mooie aanwinst. In stand Auto anticipeert het systeem eigenhandig op extra belasting, maar je kunt via drie handmatige modi (rijder, rijder + bagage, rijder + duo + bagage) ook zelf kiezen voor een bepaalde setting tijdens het rijden.
Mocht je de weg kwijtraken in deze wondere digitale wereld, dan kan je altijd nog terugvallen op het 6,5” TFT-dashboard met naast een hele riedel aan info en een antireflectielaag natuurlijk ook (want 2023) de gebruikelijke smartphoneconnectiviteit. Wat deze nieuwe GS-X1000GX moet kosten is nog niet bekend.