Honda 2024: nieuwe CB1000 Hornet, CBR600RR maakt comeback!

Honda CB1000 Hornet

Liefhebbers van supersportmotoren aller landen, juicht: de CBR600RR komt terug! Toen Honda die motor onlangs toonde in Suzuka was er nog twijfel over zijn toekomst op Europese bodem, maar die is door Honda nu van tafel geveegd. Naast de terugkeer van de CBR600RR kondigt Honda ook de CB1000 Hornet aan, wordt het segment van de 500cc middenklassers herwerkt en introduceren de Japanners met de E-Clutch nog maar eens een nieuw koppelingssysteem.

Honda CBR600RR

First things first: de CBR600RR die na zes jaar afwezigheid zijn terugkeer maakt in de Europese line-up van Honda. De vier-in-lijn heeft bij 14.250 toeren 119 pk in de aanbieding, het koppel van 63 Nm is uiteraard van ondergeschikt belang. De CBR600RR krijgt de 6assigme IMU van de Fireblade met daaraan gekoppeld een flinke bak elektronica: vijf rijmodi, bochten-ABS, wheeliecontrole, rear lift control en een Honda Selectable Torque Control (HSTC) met negen niveaus. De slipperkoppeling is standaard, net als de elektronische stuurdemper.

Grote Blade en babyBlade
Honda gelooft duidelijk in een revival van de sportmotor want ook de CBR1000RR Fireblade en de CBR500R kregen upgrades. De Fireblade krijgt een iets flexibeler frame om meer feedback te geven op hellingshoek, op de nieuw ontworpen kuip zitten nieuwe winglets. De overbrengingsverhoudingen en primaire aandrijving werden herwerkt in functie van snellere acceleraties en meer top-end vermogen.

Honda CBR1000RR Fireblade

Honda dook echt wel diep in het Fireblade-blok, want het Throttle-By-Wire werkt nu met twee motoren wat een betere controle van het vermogen geeft op deellast en meer motorrem mogelijk maakt. De Fireblade SP krijgt lichtere carterhelften, krukas en drijfstangen, een aangepaste kleptiming en een hogere compressieverhouding. De SP wordt trouwens de eerste motor die gebruik zal maken van de derde generatie Öhlins Smart Electronic NPX voorvork met digitale preload-meter op het dashboard. De Brembo Stylema R remmen moeten de Honda op dat vlak ook terug onder de mensen brengen.

Honda CBR500R

De CBR500R krijgt dezelfde styling als de grote Blade, samen met een verbeterde injectie om sneller te accelereren vanuit lage toeren. De bedieningsknoppen op het stuur hebben nu achtergrondverlichting, het 5” TFT-dashboard kan je aan je smartphone koppelen.

Grote hoornaar, kleine hoornaar
Na de succesvolle lancering van de CB750 Hornet vorig jaar, voegt Honda met de CB1000 Hornet nu ook een literzware Hornet aan het gamma toe. Logischerwijs gebaseerd op de vier-in-lijn van de Fireblade, maar dan teruggetuned in functie van wat meer alledaagse bruikbaarheid. De 150 pk en 100 Nm zijn gezond, maar zeker niet extreem.

Honda CB1000 Hornet

Het blok komt in een nieuw stalen twin spar frame te hangen met volledig instelbare Showa vering voor en achter. Qua styling volgt de CB1000 Hornet de lijnen die Honda vorig jaar uitzette met de 750cc, de grote naaktloper krijgt drie rijmodi en een vijf” TFT-kleurendashboard met Honda RoadSync connectiviteit.

Om het Hornet-aanbod ook naar onderen toe uit te breiden, zal de huidige CB500F na een kleine restyling verder als CB500 Hornet door het leven gaan. Technisch verandert er weinig aan de naked met 471cc paralleltwin in het vooronder, al komt er wel een nieuw 5” TFT-kleurendisplay op.

Honda CB500 Hornet

Daar is de NX weer
Eenzelfde operatie voert Honda door met de CB500X waarvoor Honda de modelnaam NX (remember de Dominators van lang, lang geleden) terug afstoft. De NX500 is een opgefriste CB500X die tegelijk drie kilo afslankte, hoofdzakelijk door de anderhalve kilo lichtere vijfspaaks wielen van gegoten aluminium. De injectie van de 471cc paralleltwin werd herwerkt, net als de instellingen van de Showa vering. Ook de NX500 krijgt het nieuwe 5” TFT-display met RoadSync connectiviteit.

Honda NX500

CB650R en CBR650R met E-Clutch
De cosmetische opsmuk van de CB650R en CBR650R staat in de schaduw van de E-Clutch technologie die Honda op deze twee machines introduceert. Honda heeft altijd al buiten de technische lijntjes gekleurd, denk maar aan de Human Friendly Transmission die ooit de DN-01 aandreef en de DCT semiautomatische versnellingsbak.


Nu is er dus E-Clutch, een volautomatische koppeling voor een motor met een klassieke versnellingsbak. Net zoals bij een up/down quickshifter hoef je met E-Clutch de koppeling niet meer in te knijpen om op of af te schakelen, maar E-Clutch gaat verder want je hoeft de koppeling ook niet meer te gebruiken bij het wegrijden of stoppen. Wil je als motorrijder tijdens een rit toch de koppeling gebruiken, dan kan dat probleemloos. Wil je het systeem compleet uitschakelen, dan kan dat op het instrumentenpaneel.

Honda E-Clutch

Zo goed als alle nieuwe modellen en de technische details staan al op de website van Honda, op de prijzen en beschikbaarheden is het nog even wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen