Nu Kawasaki net niet de helft van de aandelen van Bimota in handen heeft, nestelt de eigenzinnige Italiaanse motorbouwer zich steeds dieper in het groene nest. Het jongste resultaat van de romance is de Tera: een hoogpoter met een supercharged blok en naafbesturing. Pardon, excuseer?
We hebben allemaal al eens een dag na een feestje restjes in de pan samengegooid waarvan we geen idee hadden hoe het gerecht zou smaken. De Tera is een vergelijkbaar experiment, maar dan wel eentje op twee wielen. Het recept is vrij eenvoudig: mik het supercharged blok van de Kawasaki H2 in de blender met het rijwielgedeelte van de Bimota Tesi (die al gebruikmaakte van dat Kawa-blok), kruid af met vering met langere veerwegen en serveer op een dienblad met zijkoffers. Jawel, een Bimota met zijkoffers, dat we dat nog mogen meemaken.
Het rijwielgedeelte met naafbesturing mag dan wel gebaseerd zijn op dat van de Tesi H2, vooral op vlak van veerweg zet het platform een flinke stap. De Tesi H2 heeft vooraan 100 en achteraan 130 mm veerweg in de aanbieding, voor de standaard Tera is dat 114 mm voor en 135 mm achter … wat dus niet veel extra is.
De standaardvering bestaat uit een volledig instelbare Öhlins TTX 36 monoshock voor en achter, optioneel is er een semi-actief veersysteem van Marzocchi beschikbaar dat de veerweg vooraan opkrikt naar 145mm en achteraan zelfs naar 165 mm.
Alle elektronica komt van Kawasaki, vandaar het Kawasaki Cornering Management Function (KCMF), drievoudig instelbare Kawasaki Traction Control (KTRC), Kawasaki Launch Control Mode (KLCM), Kawasaki Intelligent Anti-Lock Brake System (KIBS), Kawasaki up/down Quick Shifter (KQS) en cruisecontrole.
De remmen zijn Brembo Stylema exemplaren, twee radiaal gemonteerde vierzuiger exemplaren op het voorwiel (in combinatie met 330 mm semi-zwevende schijven) en een enkele remklauw met twee zuigers en 220 mm remschijf achteraan. De krachtbron is goed voor 200 pk en 137 Nm, in de tank gaat 22 liter. Een (rijklaar) gewicht geeft Bimota nog niet op.