KTM 1390 Super Duke: The Beast aan de steroïden

KTM 1390 SUPER DUKE R EVO

Een uitbarsting noemt KTM het zelf, deze plotse onthulling. Als twee weken post-EICMA een persbericht de wereld ingestuurd wordt, vermoed je opgewarmde kliek geserveerd te krijgen, maar niks daarvan: de Super Duke, aka The Beast, wordt nog eens flink opgeboord en volgepompt met steroïden om het 30-jarige bestaan van de Duke-familie stevig in de oranje verf te zetten.

De Super Duke in tweevoud eigenlijk, want we hebben het over de 1390 Super Duke R en de 1390 Super Duke R EVO die beide een tot 1.350cc vergroot LC8-hart met variabele nokkenastiming ingeplant krijgen dat meer koppel (145 Nm bij 8.000 tpm) en vermogen (190 pk bij 10.000 tpm) levert, en desondanks conform EURO5+ is. Indrukwekkende waarden, maar KTM stelt dat vooral de manier waarop dat vermogen op het asfalt gezet wordt indruk zal maken. Crimineel maar beheersbaar dus, zoals we de recente generaties van The Beast kennen.

KTM 1390 SUPER DUKE R EVO

Zo mogelijk nog crimineler is de styling waarmee de recente Dukes uit de laboratoria van KISKA rollen. Nadat de 990 Duke al, eh, ‘spraak maakte’ met zijn, eh, ‘innovatieve koplampdesign’, krijgen ook de 1390 Dukes nu deze hightech koplamp aangemeten als toppunt van een meer gedrongen-agressieve styling die grossiert in spoilers en winglets. KTM heeft het over ‘een aposematische evolutie naar een alien-achtig design’. Geen idee wat dat betekent, maar het kan er nooit ver naast zijn. Ingetogen en discreet is het in elk geval niet.

KTM 1390 SUPER DUKE R EVO

De 1390 Super Duke R krijgt een nieuwe WP APEX schokdemper mee, die uiteraard volledig instelbaar is voor high en low-speed demping en voorspanning, en daarmee een betere balans moet bieden tussen prestaties en comfort. De 48 mm WP APEX voorvork is eveneens geoptimaliseerd. De 1390 Super Duke R EVO van zijn kant, is uitgerust met semi-actieve elektronische WP SAT vering waarvan KTM stelt dat dit het meest geavanceerde systeem op de markt is en daarom alle instellingen tussen comfortabel toeren en knalhard circuitwerk aankan.

Ingetogen en discreet is ook dat niet, maar het lijstje met elektronica gaat verder. Beide Super Dukes pakken uit met Performance en Track rijmodi die een laptimer en telemetriefuncties herbergen, de EVO krijgt daarbovenop nog (optioneel) een regelbare motorrem en een geüpdatete ‘suspension pro’ module. 30 jaar Duke, we zullen het geweten hebben.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen