Het Waals Gewest heeft het Circuit van Chimay 2,3 miljoen euro subsidies toegekend voor de bouw van nieuwe infrastructuur. Het dossier sleepte al jaren aan en liep – niet verwonderlijk – altijd vast op het vooropgestelde budget: 3 miljoen euro. Met de toekenning van de subsidies kan de bouw nu eindelijk van start gaan.
Drie miljoen euro investeren in infrastructuur die slechts enkele weekends per jaar gebruikt zou worden voor motorsport, dat krijg je nooit verkocht – zelfs niet in een stad als Chimay. Het bestuur van het Circuit van Chimay besloot dan ook om het anders aan te pakken en andere sportclubs bij het project te betrekken. De ravage die de zware overstromingen van 2021 heeft aangericht, heeft daarbij een handje geholpen: heel wat clubs en verenigingen hebben sindsdien nood aan nieuwe infrastructuur, waardoor de Waalse overheid plots wel oren had naar het project. Er werd besloten om 70 % van het benodigde budget te subsidiëren, goed voor een bedrag van 2,3 miljoen euro.
Naar analogie met de zogenaamde ‘coworking spaces’ zal de infrastructuur een ‘cosporting space’ vormen. Dat is overigens niks nieuws, ook de circuits van Zolder en Spa-Francorchamps werken al langer op die manier, met events voor bijvoorbeeld fietsers, wandelaars en mountainbikers. Het circuit blijft het de kern van het project, maar het bestuur wil een stapje verder gaan en de infrastructuur het hele jaar door ten dienste stellen van de vele sportclubs uit de regio, met een zogenaamd multisportcenter dat ook als ontmoetingsplek kan dienen. De regio leent zich daar ook toe, met talloze wandel-, fiets- en enduroclubs.
De nieuwe gebouwen worden ingepast rond de huidige baanlay-out. De toren wordt afgebroken, terwijl een deel van het oude gebouw behouden blijft en zal dienstdoen als opslagruimte voor materiaal dat gebruikt kan worden voor verschillende soorten events. Naast volledig nieuwe sanitaire voorzieningen komt er een circuitshop en ruimtes voor seminaries en conferenties; die laatste zullen voorzien zijn van verplaatsbare wanden zodat er op maat gewerkt kan worden.
Nieuwe terrassen en tribunes moeten een uniek uitzicht op het circuit bieden. De paddock blijft zoals hij is, de loopbrug wordt wel gerestaureerd. Aan het circuit zelf wordt niet geraakt, al worden er zoals elk jaar wel veiligheidsaanpassingen gedaan in functie van de eisen van de FIM. Zo werd de bandenmuur vernieuwd, maar dat staat dus los van dit project.
Ook aan de races zal niet geraakt worden, verzekert directeur van het circuit Jean Yernaux: “De races maken deel uit van het DNA van Chimay. Straatracen staat onder druk, denk maar aan de verzekeringsproblemen in Ierland, maar het verschil zit ‘m in het feit dat dat races op de openbare weg zijn, met risico’s als stoepranden en straatmeubilair. Chimay is dan wel een stratencircuit, maar het is ontworpen in functie van de races. Veiligheid staat voorop. De verstandhouding met de omwonenden is nog steeds goed, de nieuwe infrastructuur zal dat alleen maar ondersteunen.”
De bouw wordt zodanig gepland dat de werkzaamheden de kalender niet zullen verstoren. Komende lente wordt de eerste symbolische steen gelegd, de feestelijke opening van de nieuwe infrastructuur staat gepland voor 2026 … niet toevallig het jaar waarin het honderdjarig bestaan van het circuit gevierd wordt.
Beelden SRL Atelier de Tromcourt