GPmanager 2024: Win een Ducati Monster 696 Pecco Replica!

GPmanager 2024

Het nieuwe MotoGP-seizoen gaat binnenkort weer van start. In samenwerking met ons zusterblad KicXstart organiseren we ook dit jaar weer de KicXstart GPmanager. Stel met een vast fictief budget je eigen droomteam samen en wie weet rijd jij aan het einde van het jaar naar huis op die unieke Monster 696 Pecco van Ducati Zaltbommel.

Marc Marquez

Márquez versus zijn merkgenoten?
Eind vorig jaar maakte achtvoudig wereldkampioen Marc Márquez bekend dat hij in 2024 niet langer op zijn vertrouwde Honda, maar op de kampioenschapswinnende Ducati zou uitkomen in de MotoGP-klasse. Aan jou als teammanager om deze opmerkelijke transfer naar waarde te schatten. Kan het grootste talent van het afgelopen decennium in de voetsporen treden van mannen als Eddie Lawson, Valentino Rossi en Casey Stoner door in de koningsklasse met twee verschillende merken wereldkampioen te worden? Zou zomaar kunnen. Of niet? Want de Spanjaard won ruim twee jaar geleden voor het laatst een MotoGP-race en in die tijd ontwikkelden rijders als Francesco Bagnaia en Jorge Martin zich als meervoudige winnaars in de topcategorie. In 2024 zal blijken of Márquez zich met relatief gelijkwaardig materiaal kan meten met de dominante Ducati-coureurs, maar ook of Honda erin geslaagd is weer een winnende motor te bouwen voor 2020 MotoGP-wereldkampioen Joan Mir en de van Ducati overgekomen rijders Johann Zarco en Luca Marini.

Fabio Quartararo

Dark horse Fabio
Wat voor Honda geldt, geldt ook voor die andere legendarische Japanse constructeur, Yamaha. Fabio Quartararo werd in 2021 nog wereldkampioen met de YZR-M1, maar kon vorig jaar tegenover de superieure Ducati’s, Aprilia’s en KTM’s geen serieuze potten breken. Samen met de altijd verrassende Alex Rins, die vorig jaar als enige een race won op de Honda, hopen ze met de laatst overgebleven vier-in-lijnmotor in een veld vol V4’s weer vooraan mee te doen. Testresultaten zeggen daarbij niet alles, want het grootste probleem waar Quartararo vorig jaar mee kampte, was om in een race tegen V4’s de lijnen te rijden die bij het karakter van de Yamaha passen.

Pedro Acosta

Rookie Acosta
De andere Europese constructeurs Aprilia en KTM/GasGas konden zich vorig jaar regelmatig meten met de Ducati’s en racebeest Brad Binder zou met iets meer consistentie zomaar een nieuwe titelkandidaat kunnen worden. De ontwikkeling van megatalent Pedro Acosta kan in 2024 alle kanten op: de jonge Spanjaard kan doen wat hij in zijn debuutseizoen in Moto3 deed door direct vooraan mee te strijden voor de titel. Of hij bouwt zijn eerste seizoen in een nieuwe categorie rustig op en rijdt langzaam richting de top drie, zoals hij in 2022 de Moto2-categorie aanvloog. En dan is er ook nog het doemscenario, waarbij een razendsnel talent uit de lichtere klassen de MotoGP-klasse maar niet onder de knie krijgt. Hoe lastig dat is, daar kan Raúl Fernández over meepraten. De Spanjaard liet in Moto3 en Moto2 heel veel snelheid zien en wordt na twee anonieme seizoenen zo langzamerhand geacht zich te kunnen meten met merkgenoten Aleix Espargaro, Maverick Viñales en Miguel Oliveira.

Tony Arbolino

Verrassingen in de lichte klassen
Acosta werd vorig jaar door de tien beste teammanagers opgesteld en rookie David Alonso bood teammanagers de meeste waar voor hun geld. Maar welke rijders gaan in 2024 consistent punten pakken en welke rijders gaan verrassen? De Moto2-klasse stikt dit jaar van de racewinnaars, waarbij Fermin Aldeguer zich aan het einde van vorig seizoen nog het meest dominant toonde. Aldeguer en Arbolino krijgen in 2024 gezelschap van een heel leger bewezen winnaars en kampioenen uit de Moto3-klasse en de kunst is om te ontdekken wie van hen de snelste leerling is. In Moto3 zijn de salarissen van sensaties Alonso, Ivan Ortola en Collin Veijer fors gestegen; deze talenten wordt dan ook een dominante rol toegedicht in de lichtste categorie. Die is ieder jaar weer goed voor (goedkope) verrassingen; het is dus zaak de resultaten van de tests voorafgaand aan het seizoen goed tegen het licht te houden. Om de beste teammanager te worden moet je een neus hebben voor talent en gevoel bij de juiste combinatie van coureur en machine.

Collin Veijer

De Lage Landen
Rijders uit de Lage Landen werden door de jaren heen alleen opgesteld uit patriottisme. Een weldenkende teammanager kon vaak kiezen uit coureurs van buitenlandse komaf die voor hetzelfde bedrag meer punten sprokkelden. Maar dit jaar is dat anders. Met tien toptienfinishes, twee poles, twee podiums en één overwinning behoorde Moto3-coureur Collin Veijer (NL) vorig jaar tot de rijders die het meeste waar voor hun geld boden. Hoewel zijn prijs fors is gestegen, zal Veijer naar verwachting dit jaar massaal opgesteld worden. De Nederlander is een bewezen racewinnaar en daarmee een serieuze titelkandidaat. In de Moto2-categorie blijft Bo Bendsneyder, ondanks een eerste podiumplek in de klasse, gunstig geprijsd. 2024 zal uitwijzen of het de Nederlander lukt om na de sterk wisselende resultaten van vorig jaar consistent vooraan te eindigen. Barry Baltus (B) en zijn teamgenoot Zonta van den Goorbergh (NL) zullen ook in 2024 voor menig teammanager WK-punten scoren, maar hoeveel, daar kunnen wij weinig zinnigs over zeggen. Of heb jij in de tests voorafgaand aan het seizoen iets gespot dat wij over het hoofd hebben gezien?

Monster 696 Pecco Replica

Nóg meer prijzen
Voor de beste KicXstart GPmanager staat aan het einde van het seizoen bij trouwe GPmanager-partner Ducati Zaltbommel een monsterlijk mooi collectorsitem te glimmen in de showroom. Van deze Ducati Monster 696 Bagnaia replica is er maar eentje op de hele wereld, een uniek item dus! Andere succesvolle teammanagers blijven volgend jaar weliswaar op hun eigen motor rijden, met een beetje geluk steken ze zichzelf wel in dezelfde producten als de coureurs die ze opstelden. Zo is de Damen Tech-Air overall uitgerust met het Alpinestars Tech Airbag-systeem dat is beproefd en getest in de MotoGP. En de handgemaakte Arai RX-7V Maverick is exact de helm die Maverick Viñales dit seizoen draagt. Als klap op de vuurpijl zullen er dit jaar ook na iedere GP prijzen uitgereikt worden aan de winnaar van het GP-klassement. Zo blijft het gedurende het seizoen voor iedereen spannend!

Prijzenpakket

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen