Triumph onthult twee nieuwe Rocket 3’s

Triumph Rocket 3 Storm R

Twintig jaar na de eerste Rocket III lanceren de Britten een nieuwe generatie van hun krachtpatser met twee modellen: de Rocket 3 Storm R en Rocket 3 Storm GT.

Blikvanger van ook de nieuwe Rocket 3’s blijft uiteraard de 2.458cc drie-in-lijn, die nu 182 pk uitbraakt bij 7.000 tpm, 15 pk meer dan het vorige model. Ook het koppel kreeg een (kleine) boost met 4 extra newtonmeter, de Rocket 3 Storm smeert 225 Nm aan het asfalt bij 4.000 tpm. Daar hoeft geen tekeningetje bij.

Triumph Rocket 3 Storm R

Het aluminium frame kennen we nog van het vorige model; terwijl zowel het 16 inch achterwiel als het 17 inch voorwiel een sportiever tienspaaks gegoten aluminium ontwerp kregen, wat het onafgeveerde gewicht naar beneden haalt – altijd goed nieuws voor de wendbaarheid.

Achteraan worden de Rocket 3’s afgeveerd door een volledig instelbare monoshock met piggyback reservoir, de potige 47 mm Showa voorvork is instelbaar op vlak van in- en uitgaande demping. Vooraan grijpen radiale Brembo Stylema’s in op 320 mm schijven, achteraan staat een radiale Brembo M4.32 vierzuigerklauw in voor de remkracht; uiteraard bijgestaan door bochten-ABS.

Triumph Rocket 3 Storm GT

Zoals je al kon vermoeden op basis van de naamgeving is de R de sportievere van de twee, met een meer aanvalsgerichte zithouding en ergonomie – inclusief over 15 mm verstelbare voetsteunen – terwijl de GT het wat rustiger aan doet met een meer toergerichte insteek en (over 50 mm verstelbare) forward controls. Dat het forse jongens zijn was al duidelijk, de Storm R gooit 320 kg rijklaar in de weegschaal, de Storm GT doet het met drie kilogram minder.

Dat de beide Rocket 3’s onberispelijk afgewerkt zullen zijn is een no-brainer, het zijn tenslotte Triumphs en die hebben op dat vlak een reputatie hoog te houden. De standaard uitrusting omvat naast ledverlichting rondom een Torque Assist-koppeling, bochten-ABS, hellingshoekgevoelige tractiecontrole, Hill Hold, vier rijmodi (Road, Rain, Sport en een instelbare Rider-modus), sleutelloos starten, cruisecontrole en een USB-laadpunt, de GT krijgt standaard ook verwarmde handvatten. Een quickshifter is op beide modellen dan weer optioneel, net als connectiviteit.

Beide Rockets zullen vanaf april bij de dealer staan, de Rocket 3 Storm R is de jouwe vanaf 25.895 euro, de Rocket 3 Storm GT moet 26.695 euro kosten. Meer info vind je op de Triumph website.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100 DCT

Onboard: Honda NT1100 DCT

Onlangs stelde Honda de vernieuwde NT1100 met elektronische vering en DCT automatische versnellingsbak voor in Malaga. Daags na het noodweer dat de regio teisterde lagen