Nieuw: BMW R 1300 GS Adventure

BMW R 1300 GS Adventure

Hij zat er natuurlijk al aan te komen sinds de lancering van de BMW R 1300 GS, en zopas werd hij ook officieel onthuld tijdens de BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen: de nagelnieuwe BMW R 1300 GS Adventure.

Kloppend hart is ook hier uiteraard de nieuwe 1.300cc lucht/vloeistofgekoelde boxertwin, ook in de Adventure goed voor 145 pk en 149 Nm. Eveneens van de partij zijn het nieuwe frame en subframe en de aangepaste EVO Paralever en Telelever met flex-element; die we intussen kennen van de 1300 GS.

Waar de nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment op de gewone GS optioneel is, krijgt de Adventure standaard af fabriek DSA aangemeten. Net als de gewone GS kan de DSA ook op de Adventure optioneel uitgerust worden met de Adaptive Vehicle Height Control, die de rijhoogte bij lage snelheden en stilstand met 30 millimeter verlaagt. Op de Adventure kan je bovendien nog een stapje verder gaan met de optionele Adaptive Vehicle Height Control Comfort, die heeft alle kenmerken en functies van de hoogteregeling plus een standaardhoogte die 20 millimeter lager is.

BMW R 1300 GS Adventure

Ook op de optielijst: BMW’s gloednieuwe Automated Shift Assistant (ASA), wel standaard zijn de extra led-lichtblokken: twee vlakke, bijkomende ledkoplampen. Verder zien we standaard onder meer vier rijmodi (Road, Rain, Eco, Enduro), Dynamic Cruise Control (DCC) met remfunctie, 6,5” TFT-display met connectiviteit, Keyless Ride, verwarmde handvatten, smartphonelader met geïntegreerde USB-aansluiting en 12V-stekker, en Intelligent Emergency Call.

BMW R 1300 GS Adventure

In het optionele Riding Assistant Pack zit nog Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning en de nieuwe Rear End Collision Warning (RECW). Die laatste waarschuwt achterliggers voor dreigende kop-staartbotsingen door de waarschuwingsknipperlichten met een hogere frequentie te laten knipperen. RECW is vanaf modeljaar 2025 overigens ook verkrijgbaar op de gewone R 1300 GS. Zoals het BMW betaamt kan je eindeloos los gaan in de optielijst, met onder andere Headlight Pro met adaptieve koplamp, verwarmde zadels voor rijder en passagier, verschillende zithoogtes…

Zijn eveneens als optie af fabriek verkrijgbaar: een nieuwe aluminium topkoffer en nieuwe aluminium koffers met geïntegreerde magnetische koppelingen die als elektrische interfaces fungeren voor USB-oplaadaansluitingen en verlichting, en een optionele volume-uitbreiding (tien liter per koffer bovenop de 73 liter)

BMW R 1300 GS Adventure

Traditiegetrouw beschikt de Adventure over een grotere, 30 liter benzinetank, dat is welgeteld elf liter meer dan op de standaard GS, en even veel als de uittredende 1250 Adventure. De tank in plaataluminium is grotendeels onafgedekt. Voor BMW Motorrad was het belangrijk dat de grote tank ook zijn bijkomende functie van bagagedrager in de verf zou zetten; daarom werden drie bevestigingselementen op het bovenste tankpaneel geschroefd om eenvoudig te tanken en snel toegang te krijgen tot het laadcompartiment voor smartphones.

Eveneens traditiegetrouw krijgt de basisversie het gezelschap van de varianten Triple Black, GS Trophy en Option 719 Karakorum. De basisversie is afgewerkt in Racing Red met zilverkleurige tank, en zwarte en rode accenten rondom. Triple Black spreekt qua kleurenschema wel voor zich, een bagagerek en een hoog windscherm met grote windgeleiders maken de Triple Black compleet. De Trophy krijgt zoals steeds een sportievere look met Racing Blue, Light White en Racing Red kleuren en onder meer een kortere ruit. Option 719 Karakorum, tenslotte, tooit de R 1300 GS Adventure in Aurelius Green matt metallic met geanodiseerde goudkleurige componenten rondom plus verwarmde comfortzadels.

Tot slot – iets met bomen en bos – een overzichtje van de belangrijkste features die in vergelijking met het vorige model nu wel standaard op de GS Adventure zitten:
• verwarmde handgrepen
• Keyless Ride
• Bandenspanningssensoren
• Full Integral ABS Pro
• Cruise Control (DCC) met remfunctie
• Dynamic Suspension Adjustment (DSA)
• Bijkomende ledkoplampen
• Intelligent Emergency Call

Op prijzen en levering is het op dit ogenblik nog even wachten, stay tuned.

Deel

Gerelateerde artikels

KTM 2025

KTM pakt fors uit in 2025

Na een afwezigheid van vijf jaar keert KTM begin november terug naar de Eicma en de Oostenrijkers zullen in Milaan niet bepaald een lege stand

Motorrijder Podcast afl. 21

Motorrijder Podcast #21: Tractie-o!

Wie Motorrijder leest zal de naam ‘Traxio’ wel iets zeggen want af en toe publiceren we in het blad de inschrijvingscijfers van nieuwe motoren, cijfers